- Luxe horloges zijn erg in trek. In de slipstream van de onbetwiste koning Rolex profiteren ook andere merken.
- Verzamelaars zoeken alternatieven voor de sterk in prijs gestegen tweedehands Rolexen.
- Zo is de Overseas van het eveneens Zwitserse Vacheron Constantine dit jaar bijna in prijs verdubbeld.
Rolex is nog altijd de onbetwiste koning van de luxe horloges, maar het is niet het enige populaire merk.
Toch heeft Rolex ongeveer een kwart van de markt voor nieuwe horloges in handen, bijna het dubbele van de nummer twee, en op de tweedehandsmarkt worden vrijwel alle modellen alleen maar duurder.
En anders dan andere favoriete modellen van verzamelaars zoals die van Audemars Piguet en Patek Philippe die tienduizenden dollars kosten, heeft Rolex ook enkele betaalbare modellen van onder de 10.000 dollar.
Maar die prijzen zijn ook afhankelijk van de beschikbaarheid, want meestal overtreft de vraag het aanbod. Door die schaarste klimmen de prijzen tot niveaus die verzamelaars zich niet kunnen veroorloven.
"Die verzamelaars zoeken alternatieven", zegt oprichter Charles Tian van WatchCharts tegen Insider. "Daarmee profiteert de hele markt van grote vraag aan de bovenkant."
Hoewel geen enkel ander merk in de buurt komt van de populariteit van Rolex storten verzamelaars zich toch op een aantal specifieke modellen van andere makers, waarvoor nu toenemende interesse in is op de tweedehandsmarkt.
Zo is het roestvrij stalen sporthorloge Overseas van het in Genève gevestigde Vacheron Constantin dit jaar een van de grote succesnummers op de tweedehandsmarkt. Deels vanwege de populariteit op Instagram is de Overseas 4500V dit jaar al bijna in waarde verdubbeld, meldt WatchCharts.
Tian zegt dat de posts van zijn bedrijf over het horloge de best presterende ooit zijn op Instagram.
Vacheron Constantin introduceerde de Overseas-collectie in 1996, maar het bedrijf maakt al meer dan 265 jaar horloges. Het was al tientallen jaren voordat Hans Wildorf Rolex oprichtte een technologische vernieuwer.
Tian zegt tegen Insider dat hij vlak voor het begin van de coronapandemie een Overseas te koop zag liggen bij zijn lokale Vacheron-dealer voor 22.000 dollar. "Maar nu liggen de marktprijzen op 36.000 tot 37.000 dollar en is er een wachtlijst van zo'n vijf jaar", constateert hij. "Dus ja, dit horloge is steeds meer in trek bij verzamelaars."
De snel gestegen populariteit is een afknapper voor mensen die het merk al langer volgen. Zo omschrijft het horlogeblog ScrewCrownDown het als een "hypemerk" dat zich steeds meer richt op influencers op sociale media.
Hoe dan ook, het merk heeft momentum. Zo had de Amerikaanse acteur Jeremy Strong er eentje om zijn pols in zijn rol als Kendall Roy in de HBO-serie Succession. Twitteraars lieten daarop weten spijt te hebben hun kans te hebben gemist.
"Ik had die Overseas Vacheron twee jaar geleden moeten kopen toen ik hem zag", schreef een horlogefan. "Kolossale fout."