- Dankzij de populariteit van de e-bike komen veel fietsenmakers met een elektrische fiets op de markt.
- Het Amsterdamse fietsenmerk Roetz heeft in september zijn e-bike, Roetz Life, geïntroduceerd.
- De e-bike bestaat net zoals andere tweewielers van Roetz voor een deel uit afgedankte materialen.
- Lees ook: De nieuwe e-bike van het Amsterdamse merk Mokumono bestaat bijna helemaal uit Europese onderdelen: ‘We proberen een fiets te maken die lang meegaat’
Het fietsenmerk Roetz is geboren uit de wens om de afvalberg te verkleinen, vertelt oprichter Tiemen ter Hoeven aan Business Insider. Dingen een tweede leven geven zit er bij hem sterk in. Hij heeft Werktuigbouwkunde gestudeerd in Delft en houdt ervan om in zijn vrije tijd te sleutelen aan oude auto’s of fietsen. “Het is belangrijk dat mensen niet heel snel dingen weggooien, dan kunnen we veel uitstoot voorkomen”, zegt hij.
Het idee om met een eigen bedrijf te beginnen, kreeg Ter Hoeven toen hij nog als consultant bij Deloitte werkte. Hij was betrokken bij een project voor een autoproducent dat ging over het hergebruiken van producten om daarmee nieuwe producten te maken. Het idee van een zogenoemde circulaire economie.
Ter Hoeven dacht gelijk aan het fietsenprobleem in Amsterdam, waar je overal over oude fietsen struikelt. Dit soort afgedankte fietsen omzetten tot nieuwe hippe tweewielers is wat Roetz al sinds de oprichting in 2011 doet.
Het bedrijf is sindsdien sterk gegroeid. Roetz verkoopt momenteel zo’n 3000 tot 4000 fietsen per jaar. De fietsenmaker doet ook veel werk voor fietsenvloten, waarbij voor een grote groep fietsen van de oude modellen nieuwe worden gemaakt. Een van de klanten voor een fietsenvloot is de NS met de bekende OV-fiets. Het lukt bij fietsenvloten om 80 procent van de materialen te redden, aldus Ter Hoeven.
Dit jaar is een nieuwe fase bij Roetz aangebroken. Het bedrijf is in september gekomen met een nieuwe e-bike, genaamd Roetz Life. Deze e-bike kan vanaf 15 september besteld worden op de website van Roetz en wordt naar verwachting geleverd in februari.
Business Insider sprak met Ter Hoeven over hoe het gaat met Roetz en over de ins en outs van de nieuwe e-bike.
Waarom heet de nieuwe fiets Roetz Life?
"We begonnen Life als een werknaam te gebruiken maar eigenlijk is het een heel logische naam voor de fiets. We willen de mobiliteitspartner zijn in het leven van de gebruiker. Wij willen levenslang inspelen op vervoersbehoefte en zo een lang leven creëren voor de fiets. Het gaat om jouw leven, levensduur en het leven van de fiets."
Hoe lang gaat zo'n e-bike mee?
"Zo'n fiets kan twintig jaar meegaan, dat is in ieder geval de levensduur van de modules waaruit de e-bike van gemaakt is. Als er in deze periode nieuwe technologie beschikbaar komt, die we kunnen gebruiken, dan kunnen we de modules vervangen zonder de hele fiets weg te gooien."
"Verder zijn de modules configureerbaar. Van een heel basic model van de e-bike kun je naar wat completer gaan met bijvoorbeeld voor- en achterdrager. Voor- en achterframe zijn deelbaar, dus er zijn veel mogelijkheden wat betreft configuraties. In de toekomst kun je bijvoorbeeld een ander voorframe nemen waardoor je een bakfiets krijgt."
In hoeverre is de e-bike gemaakt van afgedankte materialen?
"Als een Roetz Life fiets in de toekomst terug komt van een klant kunnen we vrijwel alle materialen hergebruiken. Maar omdat we over een periode van twintig jaar toch soms modules moeten recyclen, betekent dit dat we 35 tot 40 procent aan nieuwe materialen besparen."
"Als alle verkochte e-bikes in Nederland Roetz Life zouden zijn, dan zouden we 4,5 miljoen kilo aan nieuwe materialen besparen. Dat staat gelijk aan 180.000 e-bikes per jaar. En dan hebben we het nog niet over de enorme energie en uitstootbesparing doordat we minder recyclen."
Wat zijn de verwachtingen qua verkoop van de e-bike?
"We verwachten daar heel veel van. We denken in de eerste jaren enkele duizenden te verkopen en in de jaren daarna zal het heel hard groeien. We denken dat deze fiets past bij een heel grote doelgroep."
Hoeveel fietsmodellen heeft Roetz?
"Wij hebben een bestaande collectie, de Roetz Originals, met vier modellen. Dit zijn fietsen die gemaakt worden van oude weesfietsen - fietsen die achterblijven op straat. En nu voegen we daar Roetz Life aan toe. Maar rondom deze nieuwe e-bike hebben we een platform waarmee je je eigen fiets kunt samenstellen met allerlei functionaliteiten en accessoires. We zijn een aantal varianten aan het uitwerken: cargo bike, bakfiets en een speed pedelec die 45 kilometer per uur kan rijden."
In welke landen verkopen jullie het meest?
"We verkopen met name in Nederland en België. Maar onze fietsen staan ook in Duitsland te koop. Tot nu toe had het verkopen naar het buitenland nog niet onze focus. Met Roetz Life gaan we daar verandering in brengen."
Hoe onderscheidt Roetz zich van de concurrentie, bijvoorbeeld VanMoof?
"Met name op het servicevlak. Voor ons is het belangrijk dat de fiets langer meegaat, terwijl e-bikeproducenten zoals Van Moof gewoon zoveel mogelijk fietsen willen verkopen. Wij hebben een modulair design met een digitale laag ontworpen, om te kijken of het goed gaat met de fiets. En we komen bij jou thuis om deze te repareren als we zien dat het niet goed gaat met de fiets."
Verkoopt Roetz via fietsbedrijven in Nederland of direct via internet?
"Wij verkopen onze huidige collectie zowel via internet als retailers. Met Roetz Life zijn we nog aan het onderzoeken of het via retailers in de verkoop gaat. Je kunt hem nu alleen online bestellen."
Wat bieden jullie qua service op gebied van reparatie en onderhoud?
"Voor de gewone fietsen van Roetz bieden wij geen serviceabonnementen aan. Je gaat gewoon naar de fietsenwinkel of onze showroom voor onderhoud en betaalt de prijzen die men daar vraagt, tenzij het iets binnen de garantie betreft natuurlijk."
"Voor Roetz Life zijn we best ver gegaan wat betreft service. Wij hebben een aantal sensoren in onder meer de motor en de banden ingebouwd, die sturen gegevens naar ons door over de status. Wij kunnen zien of de lichten het nog doen, of de fiets op slot is en de staat van de batterij bijhouden. Als iets niet goed gaat, krijg je een notificatie van ons. Wij maken dan een afspraak met jou om het te komen repareren door binnen enkele minuten een module van de fiets te wisselen.."
"Als je een e-bike koopt dan krijg je in het eerste jaar de service gratis. Daarna moet je een abonnement nemen dat tussen 200 en 300 euro per jaar kost. Het idee is dat een abonnement goedkoper moet zijn dan de onderhoudskosten die de klant sowieso zou maken. Ook bieden we een terugkoopgarantie, want we willen graag de materialenkringloop gesloten houden."
"Deze service bieden wij in heel Nederland."
Maakt Roetz winst?
"Ja, tot en met 2020 waren we zeker winstgevend. Maar de afgelopen twee jaar zijn we niet meer winstgevend omdat we ontzettend veel hebben geïnvesteerd in groei en ontwikkeling. In 2023 verwachten we weer winstgevend te zijn."
Is er recent financiering opgehaald bij investeerders?
"Ja, in 2021 hebben we financiering opgehaald bij onze bestaande investeerders. Dit jaar hebben we een grotere ronde gedaan van 1,8 miljoen euro om Roetz Life te kunnen uitwerken en naar de markt te kunnen brengen."
Lees meer over fietsen:
- De nieuwe e-bike van het Amsterdamse merk Mokumono bestaat bijna helemaal uit Europese onderdelen: ‘We proberen een fiets te maken die lang meegaat’
- Nieuwe concurrent voor VanMoof: Ampler is een fietsenmaker uit Estland die de Nederlandse markt voor e-bikes wil veroveren
- Parijs steekt €250 miljoen in een verkeersplan om de hele stad fietsvriendelijk te maken in 2026