Dat stelt directeur Richard Reese van Nederlands-Roemeense Kamer van
Koophandel maandag tegenover Het
Financieele Dagblad
.

Het Havenbedrijf Rotterdam sloot afgelopen jaar een convenant met de Roemeense
haven Constanta. Idee was dat beide havens een Europese, logistieke
Oost-West-as zouden vormen voor Europa.

Volgens de Nederlands-Roemeense Kamer van Koophandel levert dit voor Nederland
potentieel inkomsten van twee miljard euro per jaar op, als Nederlandse
bedrijven in de Roemeense haven opslag, laden en lossen en distributie in
Constanta op zich nemen.

Rotterdam buiten spel
Volgens Reese van de Kamer van Koophandel en directeur Robin Martens van het
‘European Gateway Platform’ dreigt deze Nederland echter buiten spel te
worden gezet. Roemenië was al verbolgen over de weigering van van de
Nederlandse regering om RoemenIë en Bulgarije tot de Schengenzone toe te
laten.

Daarnaast heeft het meldpunt van gedoogpartij PVV voor klachten over Midden-
en Oosteuropeanen extra kwaad bloed gezet. De reputatie van Nederland en het
bedrijfsleven als betrouwbare en tolerante partner is "zwaar beschadigd",
aldus Reese.

Martens van het Gateway Platform geeft aan informatie te hebben die erop duidt
dat Constanta alternatieve gesprekken voert, onder meer met de Duitse haven
Hamburg.

Het Havenbedrijf Rotterdam stelt zelf tegenover het FD nog geen verandering
van de houding van de Roemenen te hebben gemerkt. Wel denkt ook het
Havenbedrijf dat het politieke klimaat in Nederland moet veranderen, voordat
de Rotterdamse haven een belang in Constanta kan nemen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl