Aan sommige bedrijfssectoren kleven risico’s waar beleggers niet blij van worden: automakers, tabaksfabrikanten en nu ook de luchtvaart. Maar dat zegt niets over de algemene stemming onder aandelenbeleggers, signaleert Rob Putter.
De luchtvaart is een nieuwe fase ingegaan. Met de tragische crash van vlucht MH17 van Malaysia Airlines in Oost-Oekraïne zijn we aangeland in een tijdperk waarin het neerhalen van een passagiersvliegtuig door rebellen tot de rubriek calculated risks gaat behoren.
Voor luchtvaartmaatschappijen betekent dit dat er een forse risicotoeslag op de ticketprijs komt en dat gebieden waarin rebellen actief zijn, gemeden zullen worden. Dus vluchten boven de zuidelijke Russische staten, het gehele Midden-Oosten, Soedan, Mali, Nigeria, Congo, Colombia en nog een stuk of wat andere landen staan op de nominatie om te worden omgeleid. Enig idee wat dat kost?
Je zult denken dat lang niet alle rebellen luchtdoelraketten hebben. Maar je weet nooit wie ze kennen in het Kremlin of het Witte Huis en hoeveel geld ze hebben.
En een nieuwe bedreiging vormen de bolletjesslikkers. Cocaïnebolletjes kunnen vervangen worden door semtex-bolletjes en voor je het weet zit je naast een vent die met een oprisping het hele vliegtuig opblaast. De techniek is er al en de sterkte van bluetooth is goed genoeg voor de meegeslikte ontsteking. En wat is mooier dan eeuwige roem te verwerven boven het land waar je vrienden staan te juichen? De wereld verandert snel en iedereen is gewaarschuwd.
Vanuit het financiële perspectief van de belegger betekent dit: de komende tijd geen luchtvaartaandelen kopen. Maar daar blijft het niet bij.
Risico-aandelen: luchtvaart, tabak, auto's
Ook aandelen uit de tabaksector kun je beter even niet hebben. We laten in het midden of roken iets zinnigs toevoegt aan ons leven, maar een rechtbank in de Verenigde Staten veroordeelde recent een sigarettenfabrikant tot het betalen van 23 miljard dollar aan de weduwe van een jong overleden kettingroker. Gezond verstand telt in onze huidige maatschappij blijkbaar niet meer en dat geldt ook voor de rechters die dit vonnis wezen.
Dergelijke claims en vonnissen waren er al eerder, maar dit bedrag is aantrekkelijk en opent de deur voor meer van dit soort zaken. Dus als je vrouw je aanspoort er nog een op te steken, zou ik eerst even nadenken of in ieder geval vragen wat ze met al dat geld denkt te gaan doen.
Verder vraag ik me af wat er mis is met de autofabrikanten van tegenwoordig. General Motors maakte vorige week bekend dat ze 8,4 miljoen auto’s terugroepen en dat brengt het totaal aan teruggeroepen auto’s voor dit bedrijf in 2014 op 29 miljoen stuks. En dat is slechts één fabrikant.
Als je verlegen zit om een zakelijk idee, kun je overwegen een recall center op te zetten. Gat in de markt.
Aandelenmarkt immuun voor rampnieuws
Je kunt natuurlijk ook overwegen gewoon door te gaan met beleggen. De Amerikaanse S&P-500 Index is nog steeds ’s werelds leidende index en die hikt opnieuw tegen de 2.000 punten aan.
De markt stijgt door zonder zich te storen aan alle onfrisse gebeurtenissen. Het goud en de dollar bewegen praktisch niet en wie zich afvraagt waarom de VS het stukken beter doet dan Europa, moet maar eens naar grafiek 1 kijken.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Dus gewoon blijven zitten? Je zou zeggen van wel, maar ik heb al eerder wat bezorgdheid geuit. De S&P-500 Index is in haar drieëntwintigste kwartaal van herstel met een koersstijging over die periode van 196 procent. Volgens grafiek 2 is een omkeerpunt een kwestie van tijd.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Belegger: let op de politiek kantelpunt
Meestal heeft zo’n draai een katalysator nodig en als ik zo om me heen kijk zie ik daarvoor wel wat potentieel. Wat het precies wordt kan ik uiteraard niet voorspellen, maar de kans dat het met politiek te maken heeft groeit met de dag.
Voor de rest is het zaak niet achter de feiten aan te lopen. Dus in eigen land op vakantie, een goede auto en niet te veel roken. Kwestie van gezond verstand.
Rob Putter is zelfstandig vermogensadviseur voor financieel adviesbureau Uniquest, onderdeel van de Latin Capital Group. De informatie in deze column bevat geen individueel beleggingsadvies of aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Lees ook
Verzekeraars garanderen uitbetaling vliegramp Oekraïne
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl