- Vanwege de Brexit kunnen de kosten voor roaming in het Verenigd Koninkrijk in principe veranderen per 1 januari 2021.
- Nederlandse en Belgische telecomproviders hebben voorlopig geen plannen om de kosten voor sms’en, bellen en internetten in het VK aan te passen.
- Het is niet duidelijk hoelang deze situatie zal standhouden.
Telecombedrijven mogen geen extra kosten rekenen aan klanten die in een ander EU-land sms’en, bellen of surfen op het internet.
Maar voor het Verenigd Koninkrijk verandert de situatie: op 1 januari komt er een einde aan de overgangsperiode waarin de EU-regels nog gelden voor het Verenigd Koninkrijk. Telecombedrijven kunnen dan in theorie tarieven voor roaming gaan rekenen.
Roaming betekent dat een telefoon verbinding maakt met een buitenlands netwerk.
Belgische providers wijzigen hun roamingtarieven voorlopig niet. En ook Britse aanbieders hebben al aangegeven dat ze voor Britten die naar de Europese Unie reizen geen roamingkosten gaan rekenen.
Wat doen Nederlandse telecombedrijven?
KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile
KPN gaat vanaf 1 januari geen extra roamingkosten voor bellen en internetten in rekening brengen bij Nederlandse reizigers in het Verenigd Koninkrijk.
"Voorlopig verandert er niks voor onze klanten. Wij blijven Roam Like Home toepassen in het Verenigd Koninkrijk net zoals we dat ook toepassen in EU-landen", zegt een woordvoerder van KPN. KPN koopt roaming in bij mobiele operators in het Verenigd Koninkrijk en "die afspraken blijven voorlopig gewoon gelden."
T-Mobile geeft aan dat er "voorlopig niets aan onze diensten verandert". Bij VodafoneZiggo heeft "Brexit in 2021 geen impact op de roamingkosten bij gebruik in het Verenigd Koninkrijk".
Komen roamingkosten op termijn terug?
Het is niet duidelijk hoelang deze situatie zal standhouden. Op een gegeven lopen de bestaande afspraken die Nederlandse providers hebben gesloten met hun Britse collega's af. Dan kunnen roamingkosten in theorie terugkeren.
[activecampaign form=24]