- Rivian besluit om de bouw van de R1T en R1S met het grootste accupakket uit te stellen naar 2023.
- De topman van de maker van elektrische voertuigen wil zich richten op goedkopere modellen om zoveel mogelijk auto’s te kunnen produceren.
- Rivian wil naar eigen zeggen een zo’n groot mogelijke impact op het klimaat bewerkstelligen.
- Lees ook: Rivian begint met uitleveren van Amazon-busjes en gaat een tweede fabriek openen terwijl het $1,2 miljard verlies lijdt.
Onlangs werd duidelijk dat de Amerikaanse maker van elektrische voertuigen Rivian problemen heeft met de bouw van de pickup truck, de Rivian R1T. Het bedrijf krijg de productielijn niet goed op orde en kon daardoor tot nu toe nog maar ongeveer de helft (652 stuks) van de beloofde 1.200 Rivian R1T’s leveren.
Dinsdag kwam de elektrische autobouwer met nog meer slecht nieuws. In dit geval voor meer dan 14.000 mensen die een vooruitbestelling hadden staan voor een R1T of R1S met het optionele 180 kWh Max pack accupakket. Rivian besloot dat het de auto’s met de 10.000 dollar kostende optie pas vanaf 2023 zal gaan maken. Het gaat hier om ongeveer 20 procent van de 71.000 vooruitbestellingen die er bij autobouwer in de boeken staan.
De kopers zouden hun auto in eigenlijk 2022 geleverd krijgen. Maar voor veel van hen is het niet de eerste keer dat hun bestelde auto later komt. Rivian was namelijk in eerste instantie van plan om in 2020 de eerste auto’s op de weg te zetten en accepteert al sinds 2018 vooruitbestellingen.
Rivians met het Max pack zouden ongeveer 640 kilometer op een volle accu moeten kunnen afleggen. Auto’s met het standaard geleverde ‘large’ accupakket hebben een actieradius van ongeveer 500 kilometer
CEO R.J. Scaringe van Rivian liet in een persoonlijke mail (ingezien door InsideEVs) aan alle kopers weten dat zijn bedrijf ervoor kiest om zoveel mogelijk klanten zo snel mogelijk te bedienen. Dat betekent dat de autobouwer liever meer kleinere accupakketten maakt, dan een paar grote.
Scaringe laat in de mail weten dat Rivian de aanpassing doet voor het milieu. Het past het bouwschema van de auto's aan zodat ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk auto's op de weg kunnen krijgen. Daarmee kunnen ze de grootste impact op het klimaat bewerkstelligen.
Mensen die de duurdere versie van de Rivian R1T of R1S hebben besteld, kunnen hun bestelling aanpassen naar een auto met een kleiner accupakket.
Bezorgbusjes voor Amazon
Naast de pickup truck en de SUV maakt Rivian op dit moment ook bezorgbusjes voor Amazon. De busjes worden deze maand voor het eerst uitgeleverd, waarmee de autofabrikant een begin maakt met het vervullen van de mega-order van 100.000 voertuigen die Amazon eerder plaatste.
Overigens is Rivian eerlijk over het feit dat het de prioriteit legt bij de productie voor Amazon, en dat de personenwagens voor nu op een tweede plaats komen. Daarnaast werkt het hard aan het uitbreiden van de productiecapaciteit. Er komt een tweede fabriek in de Verenigde Staten, maar daar begint de productie pas in 2024.
Ook moet er een fabriek in Europa komen, waarvoor de Amerikanen onder andere met VDL Nedcar in gesprek zijn.