- De Kroatische autofabrikant Rimac heeft de Nevera onthuld.
- De elektrische hypercar produceert 1.914 pk en trekt in 1,85 seconden op van 0 naar 100 km/u.
- Rimac maakt 150 exemplaren van de Nevera die per stuk minimaal 2 miljoen euro kosten.
Dat de Kroatisch techneut Mate Rimac (spreek uit als Matty Rimats) kijk heeft op elektrische sportwagens bewees hij al in 2011 met de Concept One. Dat model met een topsnelheid van 355 km/u bewees dat er met elektromotoren meer mogelijk is dan een Toyota Prius of Nissan Leaf.
Nu is de 33-jarige Rimac, ook wel de ‘Elon Musk van de Balkan’ genoemd, terug met een nieuwe hypercar. Deze week trok zijn bedrijf Rimac Automobili het doek van de Nevera, een monsterlijke bolide die in 1,85 seconden optrekt van 0 naar 100 km/u.
De Nevera is vernoemd naar een snelle en onverwachte mediterraanse storm en is de productieversie van het prototypemodel C_Two dat in maart 2018 zijn debuut beleefde.
De specificaties liegen er niet om. De Nevera heeft vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven en in totaal 1.914 pk en 2.360 Nm produceren.
Vanuit stilstand staat de teller na 9,3 seconden op 300 km/u. En als je gaspedaal blijft intrappen, bereik je uiteindelijk een topsnelheid van 412 km/u.
"Dit is de auto die ik in gedachten had toen ik tien jaar geleden aan de ‘onmogelijke’ reis begon", zegt oprichter Mate Rimac in een persbericht. "Deze auto is geboren om beter te presteren, de lat hoger te leggen en de norm voor prestatiegerichte auto’s opnieuw te definiëren."
Elektrisch imperium in Kroatië
De carrière van Rimac is opmerkelijk. In zijn tienerjaren sleutelde hij al aan auto's en bouwde onder meer een oude BMW om tot elektrisch racemonster.
In 2009 zette hij zijn eigen autobedrijf op in het Kroatische Sveta Nedelja, een kleine stad net buiten de hoofdstad Zagreb. Rimac specialiseerde zich in volledig elektrische hypercars, met de Concept One als eerste resultaat.
Om geld bij elkaar te sprokkelen voor de productie leverde hij ook batterijen en elektrische aandrijfsystemen aan andere autobedrijven. Door de opkomst van elektrisch rijden is die divisie uitgegroeid tot een grote inkomstenbron.
Automakers als Porsche en Hyundai willen maar wat graag met Rimac in zee voor de ontwikkeling van elektrische technologie. Daarmee vervult het Kroatische bedrijf een sleutelrol in de autoindustrie.
Volgens auto-analist Matthias Schmidt gaat Rimac een gouden toekomst tegemoet met zijn verdienmodel.
“Autobedrijven worden op dit moment door alle nieuwe regelgeving in feite gedwongen om elektrische auto’s te ontwikkelen”, zegt hij tegen de BBC. “De echt grote bedrijven, zoals Volkswagen, kunnen die verandering aan, maar de middenklassers hebben gewoon de middelen niet om het zelf te doen en moeten de technologie dus elders inkopen.”
De Rimac Nevera kost 2 miljoen euro
Met de Nevera bewijst Rimac dat het ook zelf uitstekend auto's kan bouwen. De bolide heeft een koolstofvezel monocoque die slechts 200 kilo weegt.
Het accupakket van 120 kWh levert een actieradius van 550 kilometer op volgens de WLTP-standaard. Dan moet je de Nevera wel op de stand 'Range' zetten. Dankzij snelladen met 500 kW is de accu na negentien minuten weer voor 80 procent vol.
De Nevera heeft verder actieve aerodynamica. Het motorkapprofiel, een flap onder de auto, de diffusor aan de achterzijde en de achtervleugel kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen om zo de koeling en prestaties te beïnvloeden.
Er zijn twee verschillende standen. De modus met lage downforce verlaagt de luchtweerstand van 17,5 procent en is bedoeld om hard te gaan. Schakel je over naar de de andere stand, dan neemt de downforce met 326 procent toe.
Rimac maakt slechts 150 exemplaren van de Nevera. Die kosten per stuk minimaal 2 miljoen euro. Meer uitgeven kan. Rimac biedt een Bespoke-optie, waarmee je praktisch alle materialen en kleuren naar believen kunt aanpassen.
[activecampaign form=34]