Millennials, Gen X en babyboomers blijken in elk geval één ding gemeen te hebben – tenminste de rijken onder hen.
Voor rijke mensen van alle drie de generaties staat rijkdom vooral voor gemoedsrust en geluk, blijkt uit het rapport The Why of Wealth van Boston Private. Daarvoor zijn mensen ondervraagd met een vermogen van tussen de 1 miljoen en de 20 miljoen dollar.
63 procent van de ondervraagden stelt rijkdom gelijk aan gemoedsrust en 54 procent definieert het als geluk (er waren meerdere antwoorden mogelijk).
“In de kern komt het er op neer dat mensen rijkdom nastreven vanwege het emotionele welzijn”, concludeert het rapport. Dat is belangrijker dan materiële doelstellingen.
Zelfs het belang dat rijke mensen hechten aan het hebben van kapitaal (51 procent van de respondenten) toont aan dat ze niet-materiële zaken belangrijk vinden. Ze zijn tevreden met het idee dat ze geld hebben, meer nog dan dat ze het daadwerkelijk gebruiken om dingen te kopen.
Bovengenoemde redenen zijn voor alle generaties de belangrijkste drie definities van rijkdom, maar ze wegen het wel allemaal iets anders.
Gemoedsrust is voor oudere generaties een stuk belangrijker, terwijl millennials rijkdom vaker zien als "poort naar geluk", blijkt uit het rapport. En babyboomers zijn de enige generatie die rijkdom eerder beschouwen als het hebben van kapitaal dan als gelukkig zijn.
"Hoewel mensen over het algemeen rijk willen worden om zich prettig te voelen, bepaalt de levensfase en de professionele status welke specifieke emotie daarbij hoort", staat in het rapport. Oudere mensen zien rijkdom eerder vanuit het oogpunt van veiligheid en stabiliteit en associëren het met rust en tevredenheid. Jongere mensen hebben een wat "gemengder idee over geluk" en associëren het meer met succes en met voldoening op en buiten het werk.
Dat kan ook verklaren waarom millennials een groot en opvallend verschil vertonen met de andere generaties: 46 procent definieert rijkdom als invloed en macht. Bij Gen X is dat 26 procent en bij babyboomers slechts 12 procent. Het rapport omschrijft dit als "externe/reputatie-rijkdom" dat afwijkt van "welzijn van binnenuit", maar het is nog altijd een uiting van emotioneel welzijn.
Dit verschil is niet alleen te zien tussen generaties, maar ook tussen mannen en vrouwen.
Mannen richten zich meer op externe rijkdom, zoals succes, macht en invloed
Uit het onderzoek blijkt dat 28 procent van de mannen waarde hecht aan macht en invloed, tegen 20 procent van de vrouwen. Mannen waarderen ook andere vormen van externe rijkdom meer dan vrouwen, zoals succes in het leven, weelde en hun nalatenschap. Vrouwen vinden innerlijk welzijn belangrijker.
"Dat laat zien dat mannen zich meer bekommeren om de perceptie van rijkdom en hoe dat hun sociale status kan verhogen en hun invloed kan vergroten", stelt het rapport.
Het is interessant dat de meerderheid van de ondervraagden aangeeft dat hun definitie van rijkdom in de loop der jaren is veranderd. Mogelijk zullen millennials verderop in hun leven dus ook meer belang hechten aan hun gemoedsrust en minder aan invloed en macht.