Rijke Italianen verkopen en masse hun luxe sportwagens. De economische crisis en de hete adem van de Italiaanse fiscus zorgen voor een hausse in het aanbod van tweedehands Ferrari’s en Porsches.

Dat blijkt uit een inventarisatie van persbureau Bloomberg.

Italië hikt aan tegen een nationale schuld van meer dan 2.000 miljard euro en kampte in het tweede kwartaal van dit jaar met stevige economische neergang. De economie kromp 0,7 procent vergeleken met de eerste drie maanden van 2012.

Premier Mario Monti is volop bezig met de uitvoering van een fors besparingspakket van zo’n 20 miljard euro. Hiermee moeten de Italiaanse overheidsfinanciën weer op het rechte pad komen. Monti mikt hierbij ook nadrukkelijk op verbetering van de belastinginning.

Dure auto, laag inkomen

Zo was het Monti een doorn in het oog dat relatief veel Italianen met een dure
sportwagen een zeer laag jaarinkomen opgeven bij de fiscus. Sinds december
2011 heeft de Italiaanse Belastingdienst daarom diverse speciale
controleacties uitgevoerd, onder meer in ski-oord Cortina d’Ampezzo.

Het bezit van een Ferrari 458, een Maserati, of zelfs een Porsche Cayenne,
verhoogt dezer dagen de kans op een extra bezoekje van de Italiaanse
Belastingdienst.

Bovendien pakt de regering van Monti eigenaren van dure auto's ook direct aan.
Zo is bezitter van een Lamborghini ter waarde van 315 duizend euro inmiddels
8.400 euro per jaar kwijt aan de fiscus, vier maal zoveel als een jaar
geleden, aldus Bloomberg.

Een en ander is inmiddels terug te zien in de tweedehands autoverkopen in
Italië. Uit cijfers van brancheorganisatie Unrae blijkt dat de export van
tweedehands luxe-auto's in Italië in de eerste vijf maanden van dit jaar
bijna is verdrievoudigd, tot 13.633 stuks.

Verkoop luxe sportwagens

De verkopen van nieuwe luxe-auto's dalen dit jaar in Italië naar verwachting
met 47 procent, volgens onderzoeksbureau IHS Automotive. Dat raakt ook Fiat,
eigenaar van Ferrari en Maserati. Juist de verkopen van luxemerken helpen
vooralsnog om verliezen bij Fiat's middenklassers goed te maken.

Zo waren Ferrari en Maserati in de eerste helft van dit jaar goed voor een operationele winst van 175 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat van Fiat als geheel (zonder de Amerikaanse tak Chrysler) op 114 miljoen euro uitkwam.

Druk op de verkopen van luxe sportwagens komt Fiat dus slecht uit, al heeft de Italiaanse autoproducent het geluk dat nieuwe Ferrari's voor 95 procent buiten Italië worden verkocht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl