Het Rijk lijkt niet van plan op spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen te fuseren.
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail blijven aparte bedrijven als het aan de overheid ligt. Ze hoeven niet te fuseren, maar moeten wel beter samenwerken.
Dat staat volgens betrouwbare bronnen in de Lange Termijn Spooragenda, waarover het kabinet vrijdag naar verwachting een besluit neemt.
Ook moet de NS terughoudender zijn om mee te doen aan aanbestedingen van het regionale trein- en busvervoer. Die lijnen zijn met name bestemd voor vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion.
De NS moet er vooral voor zorgen dat de treinen zo goed mogelijk rijden op het hoofdrailnet. Het spoorwegbedrijf moet zich op die publieke taak richten en er niet langer naar streven om elders in Europa te investeren in trein- of buslijnen.
Advies niet gevolgd
Door ProRail en de NS naast elkaar te laten staan, slaat de overheid het advies van Jaap Bierman in de wind. Deze adviseur schreef het rapport "Beter en Meer" over de toekomst van het spoor. In het rapport zelf staat niet dat de twee bedrijven beter kunnen fuseren, maar dat staat wel in een brief die Bierman aan de directies van beide spoorbedrijven stuurde.
In de brief, die in januari in handen viel van De Volkskrant, concludeerde Bierman dat een groot deel van de problemen tussen ProRail en de NS liggen in het feit dat hun belangen botsen. Zo wil ProRail onderhoud overdag uitvoeren, want dat is goedkoper. De NS wil het liever ‘s nachts omdat reizigers er dan minder last van hebben.
ProRail wil zo min mogelijk wissels, want wissels geven in de winter ellende. NS wil veel wissels want dan kunnen treinen bij problemen gemakkelijk worden omgeleid. En zo zijn er aan de lopende band conflicterende belangen.
Het zou beter zijn als er één overkoepelende leiding zou zijn die de verschillende belangen tegen elkaar kan afwegen, schreef Bierman.
ANP / Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl