Wie in Nederland in een auto met buitenlands kenteken rijdt, moet oppassen voor de Belastingdienst.
Als je in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijdt, vindt de Belastingdienst al snel dat de auto is geïmporteerd. Je moet er dan de aanschafbelasting BPM en motorrijtuigenbelasting over betalen. Alleen als je niet langer dan twee weken in Nederland rijdt, kun je met een speciaal formulier vrijstelling vragen.
Belgische auto in Nederland
Maar wat nu als je in een buitenlandse auto rijdt die niet van jou is? In 2013 en 2014 reed een Nederlander zeer regelmatig in Nederland met de Belgische auto van zijn schoonmoeder.
De politie had deze auto tientallen keren, voor of bij zijn huis zien staan. Dat waren geen bezoekjes van zijn schoonmoeder, want meestal zat de man achter het stuur. Ook was de auto regelmatig in het andere delen van het land door politiecamera’s geregistreerd. De Belastingdienst legde hem dan ook een naheffing op voor niet betaalde BPM. De man was het hier niet mee eens en ging naar de rechter, die onlangs uitspraak deed.
In de wet staat dat BPM wordt geheven bij degene aan wie de auto ‘feitelijk ter beschikking staat’. Het gaat er dus niet om wie de eigenaar is, maar wie de auto voornamelijk gebruikt. Omdat de auto gedurende anderhalf jaar veelvuldig in Nederland werd gesignaleerd, was voor de rechter duidelijk dat de man de reguliere gebruiker van de auto was. Hij moest daarom een naheffing betalen van bijna 9.000 euro.
Vervolgens werd de auto in beslag genomen en naar België uitgevoerd. Vanwege deze export had de man recht op een teruggave van bijna 8.000 euro aan BPM. Per saldo resteert dus een strop van 1.000 euro.
Paul van der Kwast is financieel planner en lid van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl