Elektrische auto’s kunnen per laadbeurt maar zo’n 60 procent van de afstand afleggen die in reclames wordt beloofd. Dat blijkt uit een test van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop onder “reële verkeersomstandigheden”.
Volgens de Belgen gaapt er een kloof tussen het “officiële” verbruik van een wagen en het effectieve verbruik van een automobilist bij normaal gebruik. Zo zou de Opel Ampera-e 520 kilometer kunnen rijden op een volle accu, maar bleek dat in de test maar 304 kilometer te zijn.
Test-Aankoop verstaat onder reële verkeersomstandigheden normaal optrekken, met passagiers en/of bagage aan boord en inclusief gebruik van de verwarming of airco en het multimediasysteem.
Het verschil komt doordat het officiële bereik wordt berekend op basis van een theoretische test van de EU, de zogeheten NEDC-cyclus.
In totaal zijn drie volledig elektrische auto’s getest: naast de Opel Ampera-e zijn dat de Nissan Leaf (250 km beloofd en 144 km werkelijk bereik) en de Renault Zoe (400 km versus 232 km), zo is te zien in onderstaand filmpje:
Volgens Test-Aankoop zijn de fabrikanten zich volledig bewust van het feit dat hun cijfers mijlenver verwijderd zijn van de realiteit, maar verschuilen ze zich achter het argument dat Europa de NEDC-cyclus oplegt.
De Belgische consumentenorganisatie eist dat de autoverkopers "duidelijke en correcte" informatie aan de consument geven: "Als de constructeurs erkennen dat hun cijfers niet betrouwbaar zijn, dan mogen ze die niet gebruiken in hun reclame."
Binnenkort wordt de fel bekritiseerde NEDC-cyclus overigens vervangen door een test die dichterbij de werkelijkheid kom. Maar dat blijft een laboratoriumtest en daarmee volgens Test-Aankoop nog steeds niet te vergelijken met de situatie op de weg.