Virgin Sport, zo heet de nieuwste loot aan de stam van Virgin, het concern van Richard Branson. Behalve met telecom, vliegen, cola en ruimtevaart, gaat hij nu ook geld proberen te verdienen met grote sportevenementen.
Kate Wittenberg gaat de nieuwe divisie leiden. Zij is bekend als de drijvende kracht achter de marathon van New York.
Hardloopwedstrijden zoals die in de Big Apple trekken tienduizenden deelnemers die forse bedragen neertellen om mee te doen. Grote sponsors, merchandising en tv-rechten dragen ook bij aan de omzet.
Vooral hardlopen is groeimarkt
Wereldwijd gaat het om een sterke groeimarkt, die ook in Nederland zichtbaar is. De Dam tot Damloop bijvoorbeeld heeft via verschillende races in één weekend 65.000 deelnemers. De hoofdwedstrijd is steevast binnen enkele uren uitverkocht. De organisatie is in handen van een stichting, die gekoppeld is aan Le Champion, een vereniging van hardlopers en wielrenners.
Virgin Sport wil starten met hardloopwedstrijden, maar daarna ook wielerwedstrijden organiseren. Triathlons staan ook op het verlanglijstje.
Branson is niet de enige die brood ziet in sportwedstrijden. De onder sporters legendarische Iron Man Triathlon op Hawaii bijvoorbeeld is eigendom van durfinvesteerder Providence Equity Partners. Maar ook Walt Disney en Nike zijn actief met sportwedstrijden.
Virgin Sport wil bestaande wedstrijden overnemen én nieuwe wedstrijden organiseren. De financiële tak van het concern is sponsor van de marathon in Londen. Virgin bezit ook een fitnesstak.
Wittenberg heeft wel gezegd dat ze niet zal concurreren met haar oude werkgever, de 45-jaar oude New York City Marathon, maar andere organisatoren kunnen hun borst natmaken. Of besluiten om te cashen. Want een bekende race met duizenden deelnemers kan tonnen opleveren, zegt de directeur van een vereniging van hardloopclubs tegenover The Wall Street Journal.
Wie weet rinkelt bij Le Champion in Alkmaar binnenkort de telefoon.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl