- Richard Branson is een succesvolle Britse zakenman met een geschat vermogen van ruim 7 miljard dollar.
- Hij is eigenaar van de Virgin Group, dat ongeveer 200 ondernemingen onder zich heeft.
- Op zijn blog deelt Branson 5 eigenschappen van succesvolle ondernemers.
Richard Branson is een mooi voorbeeld van een succesvol ondernemer. De Britse miljardair en Virgin Group-oprichter maakte zondag een geslaagde ruimtevlucht met zijn eigen raket en versloeg zo twee andere miljardairs in de race naar de ruimte: Amazon-topman Jeff Bezos en Tesla-baas Elon Musk.
De 70-jarige Branson heeft meer records op zijn naam staan. Zo was hij de eerste die de Atlantische Oceaan overstak in een luchtballon. Door zijn onconventionele optredens en hippie-achtige uiterlijk heeft hij de reputatie van enfant terrible in het zakenleven.
Zijn succes begint in 1970 met de verkoop van platen, gevolgd door een eigen platenmerk. Daarna volgen onder meer een mobiele provider, een fitnessketen en een luchtvaartmaatschappij. Op alles plakt hij de naam Virgin. Bloomberg schat het vermogen van Branson op ruim 7 miljard dollar.
Wat maakt hem zo succesvol? Branson denkt daar zelf gelukkig ook weleens over na, en is tot een belangrijk besef gekomen, deelde hij in 2017 op zijn blog.
"Ik heb in die 50 jaar zo veel fantastische leiders ontmoet, waardoor ik me nu realiseer dat alle succesvolle ondernemers over deze vijf eigenschappen beschikken."
Van Steve Jobs tot Bill Gates, van John de Mol tot Richard Branson zelf; volgens de Virgin-oprichter zijn er vijf eigenschappen waarover alle bekende ondernemers beschikken.
1. Durf risico te nemen, maar wel gecontroleerd
Volgens Branson moet je om succesvol te worden, bereid zijn een risico te nemen:
"De gelukkigste mensen in het bedrijfsleven zijn degenen die bereid zijn om de grootste risico's te nemen. We kunnen allemaal ons eigen geluk creëren door de nodige risico's te nemen en zo de deur naar verandering, vooruitgang en succes te nemen."
2. Leer van je fouten
Elke succesvolle ondernemer heeft volgens Branson ooit iets geleerd van een mislukking. "Niemand doet iets de eerste keer al goed. Zakendoen is als een gigantisch schaakspel: je moet snel leren van je fouten." Succesvolle ondernemers zijn volgens Branson niet bang om op hun bek te gaan, maar ze leren er van.
3. Zie het grotere plaatje
Branson richtte Virgin op in 1970 - toen nog een gewoon platenzaakje. Inmiddels is het een miljardenonderneming. Dat hij zijn bedrijf tot deze omvang heeft weten laten groeien, is volgens Branson te danken aan het volgende:
"Toen we Virgin begonnen, zagen we het niet als een doel op zich, als een zelfstandig naamwoord. Ik zag het als het begin van een scala aan diensten; een bijvoeglijk naamwoord. Succesvolle ondernemers nemen een idee en laten het opstijgen."
4. Delegeer
Je kan niet alles zelf doen, anders verlies je dat helikopterperspectief, schrijft Branson. Het is volgens hem verstandig om je te omringen met mensen aan wie je de zaken delegeert die je niet goed zelf kunt doen:
"Het is een sprookje te denken dat je alles zelf kan. Het is van vitaal belang voor het succes van je bedrijf dat je bepaalde zaken afstaat aan anderen."
5. Communiceer helder
Communicatie staat aan de basis van bijna alles, schrijft Branson. Het is volgens hem dan ook de allerbelangrijkste vaardigheid voor elke ondernemer:
"Het faciliteert menselijke connecties, het laat ons leren, groeien en vooruitgang boeken. Het gaat niet alleen over lezen en spreken, maar ook over begrijpen wat er wordt gezegd - en soms wat er niet wordt gezegd."
[activecampaign form=30]
Lees meer over succesvolle ondernemers:
- Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld – en miljardair
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’