Branson vindt dat het tijd wordt voor nieuwe verdienmodellen, waarbij het
‘goede’ wordt omarmd.

Hij noemt Boudewijn Poelmann als lichtend voorbeeld. De oprichter van de
Postcode Loterij slaagt er immers in om goede doelen te ondersteunen met een
succesvol bedrijf.

De Britse topondernemer, bekend van de Virgin-merken, vindt het mooi dat niet
zozeer individuen winnen, alswel ‘communities’ of gemeenschappen. Lees
straten met dezelfde postcode. (Zij het dat de individuele bewoners wel een
lot moeten hebben gekocht). De Postcode Loterij werd opgericht in 1989 en is
nu ook actief in Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Vijftig procent van de
inkomsten gaat naar goede doelen.

Branson voor ‘goed’ zaken doen

Een ander voorbeeld van Branson is een oogverzorgingsinstituut in India, dat
blindheid voorkomt met een franchisesysteem en een verdienmodel waarbij
betalende klanten arme niet-betalende klanten subsidiëren.

Ook roemt Branson de John Lewis Partnership in Engeland: een warenhuis waarbij
de pakweg 76.500 personeelsleden mede-eigenaar zijn en delen in de winst.
Met veel succes. Het verloop is er twee keer zo laag als bij klassieke
detailhandelaren.

Hij pikt ook Salesforce eruit, de leverancier van software voor
klantensystemen. Volgens Branson is alles bij het bedrijf erop gericht zo
min mogelijk CO2 uit te stoten. Dat lukt mede door Salesforce's opslag in de
'cloud', waarbij de 100 duizend klanten in feite IT-opslag delen en zo
minder emissies veroorzaken.

De voorbeelden van Branson worden geciteerd door het Amerikaanse
ondernemersblad Entrepreneur
, dat ze samenvatte uit Bransons Screw Business as Usual - een boek dat
afgelopen jaar uitkwam.

Lees ook:

Richard Branson verliest treinen: zo ziet Virgin-imperium
eruit

De eerste baantjes van succesvolle ondernemers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl