- De Britse online bank Revolut krijgt een nieuwe kapitaalinjectie van 500 miljoen dollar. Daarmee komt de waardering van het bedrijf uit op 5,5 miljard dollar.
- Revolut is een van de tientallen digitale banken die klassieke grootbanken uitdaagt. Concurrenten zijn onder meer N26, Monzo en het Nederlandse Bunq.
- Ruim 10 miljoen mensen hebben een account aangemaakt bij Revolut, maar winst maakt de fintechstartup nog niet.
- Grote uitdaging voor Revolut is om meer premium-klanten te trekken die maandelijks betalen voor een account.
Investeerders blijven geld pompen in digitale banken die de gevestigde spelers in de financiële wereld uitdagen. Dit keer krijgt Revolut een kapitaalinjectie.
Een groep durfinvesteerders onder leiding van Technology Crossover Ventures steekt 500 miljoen dollar in de Britse online bank, melden onder meer de Financial Times en The Guardian. Daarmee komt de waardering van Revolut uit op 5,5 miljard dollar.
In totaal hebben investeerders al meer dan 800 miljoen dollar gestoken in het vijf jaar oude bedrijf van CEO Nikolay Storonsky, oud-bankier bij Lehman Brothers en Credit Suisse.
Bij Revolut kun je via de app in vijf minuten een rekening openen. Extra voordeel is dat je tegen een gunstige wisselkoers euro’s om kunt wisselen naar buitenlandse valuta. Volgens de Consumentenbond is Revolut “een goedkoop alternatief voor een gewone creditcard” als het gaat om betalingen in andere valuta.
Ook biedt het bedrijf reis- en smartphoneverzekeringen aan, kun je cryptovaluta kopen via de app en een beleggingsrekening openen. Daarvoor moet je wel het premium-abonnement afsluiten à 7,99 euro per maand.
Veel accounts, maar weinig actieve gebruikers
Revolut is een van de tientallen fintechbeloftes die in rap tempo groeit. Concurrenten zijn onder meer N26, Fidor, Starling en Monzo. Ook het Nederlandse Bunq vist in dezelfde vijver, net als Openbank, een dochter van de Spaanse bankgigant Santander die onlangs zijn diensten lanceerde in Nederland.
Inmiddels hebben meer dan 10 miljoen mensen een account aangemaakt bij Revolut, waarvan verreweg de meeste in Europa. In 2019 groeide het aantal klanten met 169 procent, aldus de internetbank.
Maar lang niet alle gebruikers zijn actief. De meeste mensen hebben een Revolut-account voor erbij en laten hun salaris storten op een andere rekening. Uit een recent rapport van adviesbureau Accenture blijkt dat er eind 2019 gemiddeld 260 pond (omgerekend 310 euro) stond op een account bij een Britse neobank.
De uitdaging voor Revolut is om meer premium-klanten aan te trekken. Dat wil CEO Storonsky doen door meer producten en diensten aan te bieden. Zo is het binnenkort mogelijk om rood te staan en kunnen consumenten en kleine ondernemers straks geld lenen. Ook krijgen betalende klanten nieuwe voordeeltjes, zoals gratis aandelenhandel en reisverzekeringen.
Revolut is op papier geen bank
Revolut heeft 23 kantoren wereldwijd en ongeveer tweeduizend mensen in dienst. Vijfhonderd daarvan werken op het kantoor in de Londense financiële centrum Canary Wharf, nog eens duizend huizen in het Poolse Krakau.
Winst heeft het Britse bedrijf nog niet gemaakt en dat is voorlopig ook niet het plan. De komende maanden ligt de focus op groeien in de VS en Japan. Revolut is al aanwezig in Europa, Singapore en Australië.
De onderneming heeft een bankvergunning in Litouwen, maar maakt daar nauwelijks gebruik van. De meeste klanten worden bediend via een zogenoemde e-money licence in het Verenigd Koninkrijk. Op papier is Revolut dus geen bank; dat betekent dat tegoeden niet onder het depositogarantiestelsel vallen. Geld van klanten wordt gestald op een derdenrekening die losstaat van het bedrijf. Volgens Revolut kunnen schuldeisers daar niet bij in het geval van een faillissement.
"Een van de redenen waarom we nog altijd gebruik maken van deze lichtere vergunning is de onzekerheid rond de Brexit", zei CEO Storonsky eerder dit jaar tegen het Financieele Dagblad. "We hebben geen zin om al onze Britse klanten bij de afscheiding van Europa weer terug naar Engeland te moeten brengen. De andere reden is dat in één keer alle klanten overzetten onze balans te veel onder druk zou zetten. We pakken dat geleidelijk aan."
2019 was het jaar van de ophef voor Revolut
Wat mogelijk meespeelt is de ophef die een jaar geleden in Litouwen ontstond over de bankvergunning van Revolut. Een Litouws parlementslid beschuldigde de top van de internetbank van banden met de Russische regering, iets dat gevoelig ligt in de voormalige Sovjet-staat.
Storonsky heeft een Brits paspoort en woont al sinds zijn twintigste in het Verenigd Koninkrijk, maar is geboren in Rusland. Bovendien is zijn vader een hooggeplaatste bestuurder bij Promgaz, een tak van de Russische energiegigant Gazprom die sinds 2014 op de Amerikaanse sanctielijst staat. Storonsky heeft in een open brief alle beschuldigingen ontkend.
Dat was niet de enige hobbel die de snelgroeiende fintechstartup vorig jaar moest nemen. Volgens de Britse toezichthouder FCA schoot Revolut tekort bij het voorkomen van witwassen, dezelfde problemen waar de Nederlandse grootbanken ook mee kampen.
Een spraakmakend artikel in het tijdschrift Wired deed nog meer stof opwaaien. Daarin deden oud-medewerkers hun beklag over de cultuur bij het bedrijf. Sollicitanten zou zijn gevraagd om gratis te werken en het verloop zou hoog zijn door de immense werkdruk.
Revolut reageerde niet direct op het Wired-artikel, maar Storonsky schreef wel een blogpost. "We zijn niet hetzelfde bedrijf als 12 tot 18 maanden geleden, toen deze fouten zijn gemaakt", aldus de CEO, die aangaf dat hij hard heeft gewerkt om de bedrijfscultuur te verbeteren. Het verloop van werknemers zou daardoor zijn gedaald tot onder de 3 procent.