Het Canadese Research in Motion (RIM) verandert zijn naam in BlackBerry. Dat maakte de onderneming woensdag bekend.

De nieuwe naam is door de raad van bestuur goedgekeurd. “De verandering is bedoeld om het iconische product in het hart van het merk te zetten”, aldus de marketingdirecteur van het concern.

De naam BlackBerry werd in 1999 vastgelegd, onder meer omdat de zwarte toetsen van de mobiele telefoon op bessen zouden lijken. Er zou al langere tijd overwogen zijn om de bedrijfsnaam RIM te wijzigen.

Alicia Keys

Het bedrijf, dat woensdag wereldwijd een aantal nieuwe toestellen presenteerde, maakte verder bekend dat het zangeres én ondernemer Alicia Keys heeft binnengehaald als creatief directeur. De winnares van 14 Grammy-awards gaat leiding geven aan nieuwe initiatieven om het merk beter op de kaart te zetten.

De BlackBerry was aanvankelijk vooral succesvol als smartphone voor zakelijk gebruik. De mogelijkheid om gratis én afgeschermd met andere gebruikers te chatten, maakte het toestel de afgelopen jaren echter vooral bij jongeren populair.

Bijrol

Maar nu voeren vooral smartphones met een aanraakscherm de boventoon. Tussen toestellen als de iPhone van Apple en de lange reeks telefoons van fabrikanten als Samsung, Sony en HTC die werken met het Google-besturingssysteem Android, speelt de BlackBerry slechts nog een bescheiden bijrol .

Met de woensdag gepresenteerde telefoons en het nieuwe besturingssysteem Blackberry 10 hoopt RIM het tij te keren. De BlackBerry Z10 heeft alleen een aanraakscherm van 4,2 inch. De Q10 moet het stellen met een aanraakscherm van 3,1 inch, maar heeft nog wel het voor de BlackBerry kenmerkende toetsenbord.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl