• De Europese auto-industrie riskeert miljarden euro’s aan boetes als de vraag naar elektrische auto’s niet snel aantrekt.
  • Fabrikanten krijgen vanaf 2025 te maken met strengere eisen aan de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s.
  • De vraag naar elektrische auto’s staat wereldwijd onder druk, omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn.
  • Lees ook: Subsidiepot voor aanschaf tweedehands elektrische auto weer open: ruim €23 miljoen beschikbaar

De Europese auto-industrie riskeert miljarden euro’s aan boetes als de vraag naar elektrische auto’s niet snel aantrekt. Daarvoor waarschuwt topman Luca de Meo van autofabrikant Renault zaterdag op radiozender France Inter.

Fabrikanten krijgen vanaf 2025 te maken met strengere eisen aan de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Maar door de trage vraag naar elektrische auto’s, vreest De Meo de nieuwe doelstelling niet te halen.

Op dit moment mogen de nieuw verkochte auto’s van fabrikanten gemiddeld 116 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf volgend jaar zakt dat plafond naar 94 gram per kilometer. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes lopen al gauw in de honderden miljoenen euro’s voor grote autofabrikanten.

“Als elektrische voertuigen op het huidige niveau blijven, moet de Europese industrie mogelijk 15 miljard euro aan boetes betalen of de productie van meer dan 2,5 miljoen voertuigen opgeven”, stelt De Meo, tevens voorzitter van de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA.

De vraag naar elektrische auto's staat wereldwijd onder druk, omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn. ACEA meldde eind vorige maand dat de verkoop van volledig elektrische auto's in juli flink is gedaald.

Alles bij elkaar telde ACEA 102.705 registraties voor volledig elektrische wagens in juli. Dat is bijna 11 procent minder dan een jaar terug. Vooral in Duitsland nam de verkoop flink af, met bijna 37 procent op jaarbasis.

LEES OOK: Deze elektrische SUV heeft meer technische snufjes dan je nodig hebt: bekijk de Zeekr X