Terwijl Tesla bij lange na nog niet in staat is om van zijn elektrische auto’s een financieel succes te maken en ook de Ampera E-lijn van het Duitse Opel verlies draait, daar maakt Renault gewoon ouderwets winst. Jawel, op elektrische auto’s.
Bestuurslid Gilles Normand van Renault vertelde deze week tegen de Süddeutsche Zeitung dat “we winst maken met de verkoop van elektrische auto’s.”
Een stoutmoedige claim wanneer je bedenkt dat de verkoop van elektrische auto’s op een laag pitje staat en accu’s allesbehalve goedkoop zijn.
Inmiddels hebben Renault en zusterbedrijf Nissan – tevens marktleider met elektrische auto’s – een half miljoen elektrische auto’s verkocht, waaronder de modellen Leaf en Zoe.
Renault heeft geen geringe ambities: het bedrijf wil dat binnen vijf jaar 20 procent van zijn modellen elektrisch is. Daarnaast wil het de helft van de andere modellen uitrusten met een elektromotor en daarmee tot hybrides omtoveren. Tot op heden produceert Renault noch Nissan hybride auto’s, maar partner Mitsubishi wel.
Normand is optimistisch en mikt op een winstmarge van 7 procent, hetzelfde als voor auto's met een benzinemotor. "Met deze winstindicatie voor elektrische auto's zijn we opnieuw leidend," aldus Normand tegen de Süddeutsche Zeitung.
Toch lijken Normands collega's uit de Raad van Bestuur minder zelfverzekerd over de toekomst van elektrische auto's. Naar verwachting zullen elektrische auto's in 2022 goed zijn voor een marktaandeel van slechts 5 procent. Maar zolang Renault zwarte cijfers blijft schrijven met zijn elektrische auto's zal dit geen probleem opleveren.
Lees de oorspronkelijke versie van dit verhaal op Business Insider Deutschland.