Als er nog meer faillissementen volgen in de reisbranche zullen consumenten mogelijk weer een bijdrage moeten gaan leveren aan de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
Dat zei Steven van der Heijden, topman van TUI Nederland, vrijdagochtend op BNR.
Bij een faillissement van een reisorganisatie worden de reizen soms overgenomen door een andere reisorganisatie. Is dat niet het geval, dan kunnen klanten aankloppen bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en krijgen ze hun geld terug.
Vanaf 1983 betaalden consumenten bij het boeken van een vakantiereis een toeslag, die naar het garantiefonds ging. In 1999 was het fonds groot genoeg om zichzelf te bedruipen en werd de bijdrage van reizigers afgeschaft. Door verstandig vermogensbeheer is het SGR-kapitaal sindsdien aangegroeid.
Oad kost fonds 20 miljoen euro
SGR heeft momenteel 85 miljoen euro in kas. Maar met het faillissement van reisgigant Oad wordt een grote hap genomen uit die pot. Het schadeloosstellen van zo’n 80.000 Oad-klanten kost het fonds zo’n 20 miljoen euro.
Volgen er meer faillissementen in de reisbranche, dan zal er op een gegeven moment weer betaald moeten worden voor de garantie, denkt Van der Heijden.
3 tot 5 euro per reis
Het zou volgens Van der Heijden gaan om een bedrag van 3 tot 5 euro per reis. Een klein bedrag, erkent hij.
"Maar het is juist zo jammer dat door faillissementen dat garantiefonds zo uitgehold wordt en die dienst niet meer gratis kan worden aangeboden. Maar ja, in iedere branche betaalt uiteindelijk de consument de rekening."
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl