- Reisorganisatiekoepel ANVR verwacht in 2024 een recordomzet voor de reissector.
- Nederlanders willen graag op vakantie en laten zich daarbij niet tegenhouden door zorgen om het klimaat.
- De ANVR ziet de verwachte recordomzet niet als eenmalige uitschieter en denkt dat het beeld de komende jaren hetzelfde zal blijven.
- Lees ook: Dit zijn de 25 veiligste luchtvaartmaatschappijen, volgens nieuwe ranglijst – KLM zit erbij
Nederlanders willen graag op vakantie en laten zich daarbij zeker niet tegenhouden door zorgen om het klimaat. Volgens reisbranchedirecteur Frank Oostdam vinden mensen reizen sinds de beperkingen van de coronapandemie belangrijker en willen zij bij het kiezen van hun bestemming “minder over duurzaamheid nadenken”. De voorman van reisorganisatiekoepel ANVR zegt dat duurzaamheid bij zakelijke reizen een veel grotere rol speelt.
“Bij consumenten is er ook een trend naar een bewustere manier van reizen, maar dit gaat om een heel kleine groep mensen”, zegt Oostdam tegen het ANP. “Het is verder niet ’top of mind’. Het is aan ons om daar verandering in te brengen. Bedrijven hebben veel meer interesse in compensatieprogramma’s voor de CO2-uitstoot. Er is ook geen zakelijke reiziger meer die voor afstanden tot 400 kilometer het vliegtuig pakt.”
De beperkingen van de coronapandemie hebben Nederlanders laten beseffen hoe belangrijk reizen voor hen is, stelt Oostdam. “Vakantie is hoger op de prioriteitenlijst komen te staan en is duidelijk belangrijker dan het kopen van producten.” Het leidt ertoe dat de reissector in 2024 een recordomzet verwacht. De ANVR denkt niet dat dit een eenmalige uitschieter is, maar meer een beeld dat de komende jaren hetzelfde zal blijven.
In 2023 hielden ook prijsverhogingen van zeker meer dan 10 tot 15 procent vakantiegangers niet tegen in hun keuze voor een bestemming. Oostdam verwacht dat consumenten door de nog altijd hoge inflatie dit jaar meer op de kosten letten, maar dat zij wel gewoon op vakantie gaan. De directeur hoopt en denkt dat de prijsstijgingen dit jaar beperkt blijven tot 5 procent, vooral doordat kerosine niet meer zo snel duurder wordt.
Verder ziet de reissector het boekingsgedrag van consumenten "eindelijk weer vervallen in normale patronen" na de coronacrisis. Nederlanders boeken weer op tijd en gaan ook weer naar de vertrouwde bestemmingen. Vooral het Middellandse Zeegebied is populair. "Al kiezen mensen door de warmte daar ook steeds vaker voor Scandinavische landen, maar die aantallen zijn beperkt", constateert Oostdam.
Ook de oorlog tussen Israël en Hamas heeft invloed op de keuze van reizigers. "Uiteraard Israël, maar ook Jordanië en Egypte hebben het daardoor wat lastiger", zegt Oostdam. Deze reizigers kiezen nu voor een andere regio. Het is niet zo dat zij helemaal afzien van hun buitenlandse vakantie.