Weet je nog dat je vroeger, als je op vakantie ging, al een week van tevoren aan niets anders meer kon denken? Dat je de nacht voor je vertrek uren wakker lag omdat je zo’n zin had om weg te gaan?
Dat gevoel wil Raymond Klompsma, oprichter en CEO van reiswebsite srprs.me, mensen teruggeven. Door verrassingsreizen te organiseren, waarbij mensen pas op de dag van hun vertrek hun bestemming ontdekken, wil hij ze hun “kinderlijke onbevangenheid” teruggeven.
En dat idee slaat aan. Vier jaar geleden kwamen de eerste reizigers er op Schiphol achter waar ze naartoe gingen op vakantie. Inmiddels heeft Klompsma met srprs.me in totaal al voor ruim 90.000 mensen vakanties en citytrips verzorgd.
Dit jaar verwacht hij voor bijna 40 duizend mensen reizen te verzorgen, wat een omzet van bijna 11 miljoen euro moet opleveren. Tegelijk staat naar verwachting een verlies van bijna 1,5 miljoen euro in de boeken.
Klompsma loopt namelijk tegen één belangrijk probleem aan: het boeken van reizen gebeurt nog grotendeels handmatig, wat voor relatief hoge kosten zorgt.
Als een reiziger zegt dat hij drie dagen op citytrip wil met het vliegtuig, spuugt een computer weliswaar 5 mogelijke opties voor bestemmingen uit, maar er is een medewerker nodig om daaruit te kiezen. En die medewerker moet vervolgens handmatig de vliegtickets en het hotel boeken - een klusje van ongeveer een uur per klant.
Op dit moment gaat dat nog goed. Maar in de komende vijf jaar wil Klompsma 1 miljoen reizigers op pad gestuurd hebben. Dat is handmatig veel te veel werk.
Geld ophalen bij klanten
"Daarom zijn we drie weken geleden begonnen met een crowdfunding", zegt Klompsma tegen Business Insider. "In eerste instantie hebben we alleen onze reizigers laten weten dat ze in ons konden investeren, zodat zij als eerste de kans kregen om mee te doen. Sinds twee weken staat de crowdfunding openbaar, en inmiddels hebben er 350 mensen geïnvesteerd en hebben we ons doel van 750.000 euro gehaald."
Dat betekent niet dat Klompsma nu achterover leunt in zijn stoel, hij wil nog doorgaan met de crowdfunding totdat er maximaal 2 miljoen euro is opgehaald. Mensen die minimaal 250 euro investeren, krijgen daar netto 6,2 procent rente over en kunnen het bedrag over drie jaar omzetten in een aandeel.
Het geld dat Klompsma nu ophaalt met de crowdfunding, wil hij deels gebruiken om het boekingsproces van de reizen verder te automatiseren. Dat is ook hard nodig, want als het hem lukt om verder te automatiseren, kan hij zijn kosten naar beneden brengen. "Dan lukt het ons om in 2019 winst te maken."
Maar daar ligt ook meteen het risico voor de investeerders, blijkt ook uit de risico-analyse van het crowdfundingplatform Oneplanetcrowd waar de financieringsronde van srprs.me plaatsvindt. Als het Klompsma niet lukt om de efficiëntieslagen door te voeren, maakt hij waarschijnlijk pas in 2020 winst. Volgend jaar zou hij in dat geval weer op zoek moeten naar nieuw kapitaal.
2019 moet omslagjaar worden
Uit onderstaande tabel uit de investment sheet die voor de crowdfundingactie is gemaakt, blijkt hoe belangrijk 2019 is: na drie fors verliesgevende jaren moet volgend jaar een winst van ruim 4 ton in de boeken staan. Met die winst moet ook het eigen vermogen, dat al jaren negatief is, in 2020 positief worden.
De rente van van netto 6,2 procent die beleggers krijgen als ze geld steken in de de converteerbare lening, weerspiegelt de bedrijfsrisico's. Mocht het groeiscenario haperen, dan is er immers ook een kans dat het aflossen van de lening problematisch wordt.
Waar depositorentes op relatief veilige spaarrekening momenteel tussen de 0,5 en 1 procent liggen voor looptijden tussen de één en vijf jaar, krijg je bij de converteerbare lening van srprs.me dus een veelvoud hiervan: een hoger rendement, maar ook een veel hoger risico.
(Klik voor uitvergroting)
Vooralsnog gaat Klompsma ervan uit dat een eventuele nieuwe financieringsronde in 2019 niet nodig is. "We zijn dit jaar al een stuk efficiënter gaan werken", zegt hij. "Daardoor hebben we het team al kunnen verkleinen en besparen we dus veel geld."
Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat zijn bedrijf de komende jaren verder blijft groeien. "We zijn inmiddels een bedrijf dat er is om te blijven", zegt hij.
Meer babyboomers en duurzaamheid
Zijn dromen voor de komende jaren? "We willen een nieuwe doelgroep aanboren. Vanaf het begin hebben we ons heel erg gericht op millennials en we merken dat zij nu hun ouders meenemen op reis. Daardoor behoort zo'n 10 procent van onze klanten tot de babyboomers."
"Die groep willen we in de komende jaren beter bereiken, want zij hebben de tijd en het geld om te reizen."
Ook wil hij met srprs.me naar het buitenland. Het bedrijf is nu actief in Nederland, Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk, en Klompsma hoopt dat hij in dat laatste land flink kan uitbreiden.
"We zijn een jaar geleden voorzichtig begonnen in het VK, en we zien dat reizigers daar ontzettend tevreden zijn, dus we zien daar potentie. Maar in verband met de Brexit wachten we op dit moment nog met het doen van grote investeringen. We zien ook Duitsland als een goede optie om uit te breiden."
Op dit moment richt Klompsma zich daarom op een uitdaging die iets dichterbij is: zijn bedrijf verduurzamen. "De reisbranche is ontzettend vervuilend en daarom bieden we reizigers nu al de optie aan om hun hele reis te compenseren."
"Maar we willen verder gaan dan dat. We willen bijvoorbeeld ook de optie gaan aanbieden om te verblijven in een ecohotel en om op pad te gaan met de trein in plaats van met de auto of het vliegtuig", zegt Klompsma. "Uiteindelijk willen we ook roadtrips mogelijk maken met een gehuurde elektrische auto, en we willen met een app routes aanraden waarbij je er zeker van bent dat je gemakkelijk kunt opladen."
"Vanuit onze community wordt hier veel om gevraagd. En ik geloof er zelf in dat wij ons steentje moeten bijdragen, dat we op een verantwoorde manier mensen op reis moeten sturen."