Er zijn concrete aanwijzingen dat de beveiliging op de luchthaven van Sharm el-Sheikh onvoldoende is. Die aanwijzing is er niet voor de andere luchthavens, zo stelt de woordvoerster van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Dit als toelichting op het advies waarbij vliegen naar vakantieoord Sharm el-Sheikh wordt afgeraden, maar plaatsen als Marsa Alam en Hurghada niet als onveilig worden bestempeld. Verder wijst de woordvoerder erop dat er voor heel Egypte al enige tijd een verhoogd risico op terroristische aanslagen geldt.
Het CDA in de Tweede Kamer heeft kritiek op het reisadvies van Buitenlandse Zaken voor Egypte. Vliegen naar vakantieoord Sharm el-Sheikh wordt afgeraden, maar vliegvelden bij toeristenplaatsen als Marsa Alam en Hurghada zijn niet als onveilig bestempeld.
Nederlands reisadvies voor Egypte wijkt af
CDA-Kamerlid Martijn van Helvert zegt in een reactie op berichtgeving in De Telegraaf dat volgens hem alle landen een negatief reisadvies hebben voor heel Egypte, behalve Nederland. Dat Buitenlandse Zaken een onderscheid maakt tussen de luchthaven van Sharm-el-Sheikh en andere drukke vliegvelden met veel toeristen vindt hij ,,heel raar”, temeer omdat het ministerie juist aanraadt om niet te komen op plekken waar veel buitenlanders zijn.
Van Helvert vindt dat heel Egypte onveilig moet worden verklaard. Hij wijst er ook op dat mensen nu zelf moeten bepalen of ze nog naar bijvoorbeeld Hurghada durven. Gaan ze niet, dan krijgen ze de annuleringskosten waarschijnlijk niet vergoed.
„Het wordt voor mensen zo een financiële afweging of ze het gevaar opzoeken of niet”, zegt Van Helvert in De Telegraaf. „Hoe kan het zijn dat, na zo veel vragen over MH17, het kabinet dit nog steeds niet op orde heeft? Dat is echt te gek voor woorden.”
VVD'er Han ten Broeke wil als Kamerlid geen reisadviezen herschrijven, maar stelt wel vraagtekens bij het advies van het ministerie. Reizen naar toeristische badplaatsen wordt daarin niet ontraden, maar tegelijk stelt het ministerie dat reizigers plekken met veel buitenlanders moeten vermijden. ,,Verwarrend'', aldus Ten Broeke.
Volgens een woordvoerster van het ministerie van Buitenlandse Zaken is het Nederlandse reisadvies voor Egypte ,,heel erg in lijn'' met dat van andere EU-landen. Er zijn enkele nuanceverschillen, maar overal is het niveau ongeveer hetzelfde.
Bomaanslag neergestort Russisch vliegtuig
Het is vrijwel zeker dat een bomaanslag de oorzaak is van het neerstorten van een Airbus A321 van de Russische vliegmaatschappij Metrojet op 31 oktober in de Sinaï. Een lid van een Egyptisch onderzoeksteam maakte zondag bekend dat geluiden die zijn opgenomen in een van de zwarte dozen wijzen op een explosie. Die explosie is voor 90 procent zeker veroorzaakt door een bom.
De crash werd in eerste instantie toegeschreven aan een technisch mankement, maar al snel druppelden geluiden door dat het toestel door een aanslag naar beneden was gekomen. Zo eiste een aan Islamitische Staat (IS) gelieerde groepering uit Egypte op de dag van de crash de aanslag op. Dat werd toen nog niet erg serieus genomen, maar in de loop van vorige week veranderde dat. Het is echter nog onduidelijk of IS ook daadwerkelijk achter de aanslag zit.
Bij de crash, ruim een week geleden, kwamen alle 224 inzittenden om het leven. Op een paar slachtoffers na waren alle mensen aan boord Russen. Het toestel was opgestegen vanaf de luchthaven bij het Egyptische vakantieoord Sharm-el-Sheikh, met als bestemming Sint-Petersburg. Daar kwam het vliegtuig nooit aan; een half uur na het opstijgen kwam het al naar beneden in de Sinaï-woestijn.
Rusland besloot vrijdag geen reguliere vluchten meer van en naar Egypte toe te staan. Daardoor zaten zo'n 80.000 Russen vast. Zij worden met speciale vluchten teruggehaald uit de regio. Op zaterdag en zondag werden al ongeveer 11.000 mensen terug gevlogen. De meesten van hen mochten alleen handbagage meenemen, omdat het veiligheidspersoneel in met name Sharm-el-Sheikh omkoopbaar is en de scanapparatuur niet goed werkt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl