Nederland heeft sinds juni 2019 een Boeing 737 Business Jet in dienst als als ‘vliegend werkpaard’ voor de regering.
Het regeringsvliegtuig wordt voor het grootste deel gebruikt voor ministers, maar ook de koninklijke familie maakt er gebruik van voor onder meer staatsbezoeken.
Koning Willem-Alexander mag met het regeringsvliegtuig vliegen, omdat het is ondergebracht bij KLM, waar hij bevoegd piloot is.
De Nederlandse regering maakt sinds een jaar gebruik van de PH-GOV als regeringsvliegtuig. Dat is een Boeing 737 van het type Business Jet. Ook koning Willem-Alexander vliegt er regelmatig mee.
Het nieuwe regeringsvliegtuig kostte 90 miljoen euro en is voorzien van de nodige luxe.
Volgens de rijksoverheid wordt het ‘vliegende werkpaard’ voor 88 procent gebruikt voor vluchten van ministers of staatssecretarissen en voor 12 procent door leden van het Koninklijk Huis.
Wel is het zo dat een overheidsbesluit uit 2014 de koning voorrang geeft bij het gebruik van het regeringsvliegtuig. In volgorde van prioriteit komen vervolgens de premier, overige ministers, prinses Beatrix en andere leden van het Koninklijk Huis.
Dat Willem-Alexander de Boeing 737 van de regering zelf mag besturen, heeft ermee te maken dat het vliegtuig is ondergebracht bij KLM voor onderhoud en het leveren van de bemanning. En omdat Willem-Alexander bevoegd piloot is bij KLM mag hij achter de stuurknuppel van de regeringsjet plaatsnemen.
Bekijk de slideshow hieronder om een indruk te krijgen van het interieur van het vliegtuig dat onder meer premier Mark Rutte en Willem-Alexander gebruiken als ze Nederland vertegenwoordigen in het buitenland.
Neem een kijkje in de Boeing 737 Business Jet van koning Willem-Alexander
Neem een kijkje in de Boeing 737 Business Jet van koning Willem-Alexander
-
Dit is sinds 2019 het vliegende visitekaartje van de Nederlandse regering: een Boeing 737 Business Jet.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
De Boeing verving deze Fokker 70, waarmee koning Willem-Alexander ook vloog.
Foto: Mike Fuchslocher / Shutterstock.com
-
Voordeel van het Nederlandse regeringsvliegtuig is dat het niet extreem groot is, maar wel ver kan komen.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Als privéjet kan dit vliegtuig ongeveer 12 uur onafgebroken vliegen, waardoor het bijna overal ter wereld kan komen met maximaal één tussenstop.
Foto: Boeing and Altea
-
De registratie, PH-GOV, is een knipoog naar de gebruiker: de Nederlandse overheid.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Volgens een overheidsbesluit uit 2014 heeft de koning voorrang bij het gebruik, gevolgd door de premier en andere kabinetsleden.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
In de praktijk maken ministers en staatssecretarissen het meest gebruik van het regeringsvliegtuig.
Foto: Boeing and Altea
-
Het vliegtuig is in drie hoofdruimtes opgedeeld: twee vergader- en eetruimtes voor overheidsfunctionarissen en één passagiersruimte achterin.
Foto: Fokker Techniek
-
Het interieur is bedacht door Robin Dunlop van ontwerpbureau Altea; Fokker Techniek verzorgde de uitvoering.
Foto: ROB ENGELAAR/AFP/Getty
-
Als je aan boord van het vliegtuig stapt, kom je via een kleine gang bij de belangrijkste passagiersruimtes.
Foto: Fokker Techniek
-
De kapstokken zijn ontworpen in de kleuren het Koninklijk Huis: blauw en oranje.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
Er zijn speciale slaapplaatsen voor de bemanning, met twee ligstoelen voor extra piloten bij lange vluchten.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Dit is de belangrijkste vergaderruime: een sectie voor zes personen met grote tafels om te werken en te dineren.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Alle stoelen kunnen naar een vrijwel verticale positie worden gebracht om van deze ruimte een slaapgedeelte te maken.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
De ruimte heeft een groot scherm voor vluchtinformatie, entertainment en presentaties.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
De vergaderzaal kan makkelijk dienen als eetruimte.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
Koninklijk dineren betekent ook: Delfts blauw.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
Naast de exclusieve vergaderruimte zit een speciale badkamer.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Er is een wc en een aparte wastafel met een grote spiegel en toiletartikelen.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
De badkamer heeft ook een doucheruimte.
Foto:Patrick van Katwijk/Getty
-
De douche is handig voor hoogwaardigheidsbekleders die bij een staatsbezoek fris gewassen het vliegtuig kunnen uitstappen.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
De tweede vergaderruimte heeft acht zitplaatsen, met twee grotere tafels in het midden.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
Achter in het vliegtuig is het reguliere passagiersgedeelte, al zijn de stoelen ook hier bovengemiddeld ruim en comfortabel.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
De achterste sectie beslaat drie rijen en herbergt twaalf stoelen.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
De achterste sectie wordt doorgaans bevolkt door beveiligers, adviseurs en leden van de pers.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Ook hier kun je goed achterover liggen om te slapen.
Foto: Richard Seymour/ALTEA
-
De Nederlandse regering heeft de nadruk gelegd op praktische functionaliteit, zodat het vliegtuig een vliegend kantoor is en tegelijk representatief is voor Nederland.
Foto: ROB ENGELAAR/AFP/Getty
-
Zelfs de zitkussens zijn voorzien van typisch Nederlandse afbeeldingen, zoals de huisjes in Delfts blauw.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Hoewel het vliegtuig prachtig is ingericht, ontbreekt een privéslaapkamer die een Boeing Business Jet normaal gesproken wel heeft.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Hier is de cockpit, met de stoel van de co-piloot die regelmatig wordt bezet door Willem-Alexander.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
In maart 2020 legden koning Willem-Alexander en koningin Máxima een staatsbezoek af aan Indonesië.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Hier zie je de koning op de stoel van de co-piloot.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Enkele ogenblikken na het voltooien van de vlucht als co-piloot verschijnt de koning in pak op de vliegtuigtrap samen met Maxima.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty
-
Hoewel bijna alle staatshoofden gebruikmaken van overheidsvliegtuigen zijn er niet veel die kunnen zeggen dat ze die zelf besturen.
Foto: Patrick van Katwijk/Getty