Om de legalisering van het homohuwelijk te vieren, kunnen Facebook-leden met een gratis tooltje hun profielfoto van een regenboog voorzien. Sommige wetenschappers denken dat het om een nieuw experiment van het sociale netwerk gaat.
Het Amerikaanse Hooggerechtshof besliste vrijdag dat het homohuwelijk in alle staten legaal is. Niet alleen het Witte Huis werd daarna bont verlicht, ook Facebook ziet er sindsdien een stuk kleurrijker uit.
Via een gratis tool kun je je foto opfleuren met een regenboog om de historische beslissing te vieren. Ruim 26 miljoen gebruikers hebben dat inmiddels gedaan, maakte Facebook bekend. Topman Mark Zuckerberg van Facebook was één van de eersten die zijn profielfoto aanpaste.
Kritiek van wetenschappers
Een leuk initiatief, zo lijkt het op het eerste gezicht. Maar enkele wetenschappers plaatsen een kritische kanttekening. “Dit is waarschijnlijk een Facebook-experiment”, zegt Cesar Hidalgo, netwerkwetenschappers bij MIT, op zijn Facebook-pagina. “De vraag is hoelang het duurt voordat mensen hun profielfoto weer terug veranderen. :-)”
Ook communicatiepromovendus Stacy Blasiola van de Universiteit van Illinois maakte een soortgelijke toespeling toen ze haar profielfoto wijzigde. “Dit is een Facebook-onderzoek waar ik deel van uit wil maken!”
Facebook-experimenten
De opmerkingen van beide wetenschappers lijken niet al te serieus bedoeld, getuige ook de smiley Hidalgo aan het einde van zijn bericht. Maar ze raken wel een gevoelig punt: Facebook doet regelmatig experimenten op zijn leden zonder dat die daarvan op de hoogte zijn.
Vorig jaar ontstond er veel ophef om een proef onder honderdduizenden gebruikers, waarbij gekeken werd hoe mensen reageerden op positieve en negatieve berichten in hun nieuwsstroom. Gebruikers hadden geen toestemming gegeven voor het sociale experiment.
Facebook ontkent
Volgens Facebook is er van een experiment geen sprake. "Dit was geen experiment of test, maar iets waarmee mensen steun kunnen betuigen aan de LHBTQ-gemeenschap op Facebook", laat een woordvoerder weten aan Mashable. "We gaan dit niet gebruiken om advertenties op te verkopen. Het doel van deze tool is niet om informatie over mensen te verzamelen."
Volgens Facebook is het regenboogfilter gebouwd door twee stagiairs tijdens een interne hackathon. Nadat het een hit werd binnen het bedrijf, is de tool in de socialenetwerksite zelf opgenomen vlak voor de uitspraak van het Hooggerechtshof.
Hoewel Facebook zegt niet te registreren wie zijn profielfoto heeft veranderd, laat het nog maar eens zien dat het bedrijf van oprichter Mark Zuckerberg bijna alles van je leven weet. Als je op Facebook zit, tenminste.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl