Dat schrijft Marianne van Leeuwen, directeur van Reed Business, vrijdag op
intranet aan werknemers bij de Nederlandse afdeling.
"De barsten in de Nederlandse economie worden ook bij Reed
Business steeds meer voelbaar. Met name op de advertentiemarkt verslechtert
de situatie in een rap tempo. Het duidelijkst is dat op de B2C
advertentiemarkt, zoals voor Elsevier, maar ook elders merken we dat we meer
en meer tegenwind krijgen. Gisteren heeft de directie daarom besloten een
aantal ingrijpende kostenmaatregelen te nemen," zo stelt het bedrijf.
Als maatregelen noemt Reed Elsevier onder meer een algemene vacaturestop, het
beeindigen van alle afspraken met uitzendkrachten, geen uitgaven meer aan
marketing en een stop op bestellingen van blackberries en laptops. Bovendien
worden alle bladen een regulier katern kleiner in omvang, zo schrijft Reed
Business.
"De marktontwikkelingen en de vooruitzichten zijn dusdanig
negatief, dat we genoodzaakt zijn deze kostenmaatregelen te nemen. Leuk is
het niet, maar wel erg nodig," aldus Van Leeuwen in een toelichting over de
"rigoureuze maatregelen".
Het uitgevensconcern wil de verkoop van RBI voor het einde van het jaar rond
hebben. RBI, in Nederland vooral bekend van uitgaven als Elsevier en FEM
Business, verkoopt het onderdeel om minder afhankelijk te zijn van de
cyclische advertentiemarkt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl