- Grote containerrederijen en andere scheepvaartbedrijven rekenen forse bedragen om schepen om te leiden die door de Rode Zee hadden moeten varen.
- Door aanvallen van Houthi-rebbelen in Jemen lopen vrachtschepen gevaar.
- De Rode zee is een cruciale route voor het scheepsverkeer dat vanuit het Midden-Oosten en Azië via het Suez-kanaal vaart naar Europa.
- Lees ook: BP laat olietankers niet meer via Rode Zee varen vanwege militaire escalatie – ook grote containerrederijen mijden route na drone-aanvallen bij Jemen
Grote rederijen rekenen fors hogere kosten om containerschepen en olietankers om te leiden van de Rode Zee naar aanleiding van aanvallen op schepen door Houthi-rebellen in Jemen.
Scheepvaartgiganten Maersk en CMA CGM kondigden de toeslagen eind vorige week aan. De rederijen hebben passages door de Rode Zee, die in verbinding staat met het Suezkanaal, opgeschort. Dit is de kortste scheepvaartroute tussen Azië en Europa.
Veel schepen op weg naar de Rode Zee maken nu langere reizen rond Kaap de Goede Hoop in het zuiden van Afrika. Een reis van China naar Noord-Europa duurt hierdoor ongeveer tien dagen langer. Normaal neemt zo’n overtocht ongeveer 27 dagen in beslag, aldus persbureau Reuters.
Maersk – ’s werelds op één na grootste rederij op basis van de vervoerscapaciteit – zei afgelopen donderdag in een bericht dat de Deense containergigant met onmiddellijke ingang een “Transit Disruption Surcharge” zou opleggen. Ook kondigde de rederij aan een “Peak Season Surcharge” op te leggen voor sommige markten vanaf 1 januari.
"Het omleiden van schepen rond Kaap de Goede Hoop om de aanhoudende risico's te beperken is een noodzakelijke stap in het belang van de veiligheid. Maar het leidt tot hogere kosten voor vervoerders", gaf Maersk aan.
Maersk legt nu een extra heffing op van 200 dollar per container voor een standaard 20-voetcontainer die van China naar Noord-Europa reist. Schepen die vanaf 1 januari op dezelfde route varen moeten nog eens 500 dollar per container extra aan "piekheffing" betalen voor een container van dezelfde grootte.
De Franse rederij CMA CGA kondigde vrijdag vergelijkbare toeslagen aan, waaronder een toeslag van 325 dollar voor elke 20-voetcontainer op de route van Noord-Europa naar Azië en een toeslag van 500 dollar per container die volgend jaar van Azië naar de Middellandse Zee vaart.
De toeslagen kunnen een inflatoir effect hebben op de prijzen van goederen die vanuit Azië en het Midden-Oosten worden geëxporteerd. "Problemen in de Rode Zee bedreigen de toeleveringsketens en kunnen de olieprijs opdrijven. Beide zijn van belang voor de inflatie," zei directeur Russ Mould van AJ Bell investment in een reactie tegen Business Insider.
Maersk kijkt naar hervatting scheepvaart door Rode Zee onder militaire escorte
Hoelang de omleiding van schepen nodig is, hangt mede af van de bescherming van containerschapen en olietankers. Maersk bereidt zich inmiddels voor om de scheepvaart door de Rode Zee te hervatten. Volgens het Deense concern, een van de grootste scheepvaartbedrijven ter wereld, is dat mogelijk dankzij een nieuwe maritieme taskforce om schepen te beschermen tegen aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen.
"We werken momenteel aan plannen om de eerste schepen de oversteek te laten maken en om dit zo snel als operationeel mogelijk te laten gebeuren", heeft Maersk gezegd in een verklaring. "Terwijl we dit doen, is het garanderen van de veiligheid van onze medewerkers van het allergrootste belang en onze eerste prioriteit bij het omgaan met de uitdagende situatie in het Rode Zee-/Golf van Aden-gebied."