Dinsdag werden belangrijke Democratische Congresleden en het Witte Huis het in
principe eens over het reddingsplan voor de ‘Grote Drie’ uit Detroit,
General Motors, Ford Motor en Chrysler.

In het principe-akkoord is overeengekomen dat de autoconcerns goedkope korte
termijnleningen kunnen afsluiten bij de overheid. Daar worden wel strenge
voorwaarden aan verbonden. Zo mag de overheid een ‘auto-tsaar’ benoemen die
volmachten krijgt om de sector te herstructureren. Ook neemt de overheid
aandelenbelangen in de autofabrikanten. Verder moeten ze
milieuvriendelijkere en zuinigere auto’s gaan maken.

Dwarsliggende republikeinen
Mogelijk wordt het plan woensdag al goedgekeurd door het Huis van
Afgevaardigden, waar de Democraten de scepter zwaaien. Alleen in de Senaat
kunnen de Republikeinen nog obstakels opwerpen. De Democraten hebben slechts
een kleine meerderheid in de Senaat. Ze hebben zestig van de honderd stemmen
nodig om het plan door de Senaat te loodsen. Als beide Kamers akkoord zijn,
tekent de Amerikaanse president het voorstel tot wet.

De autoconcerns hadden oorspronkelijk gevraagd om een krediet van 34 miljard
dollar. GM en Chrysler zeiden dat ze mogelijk het einde van het jaar niet
zouden halen als ze geen steun van de overheid kregen. Ford dreigt niet
direct om te vallen, maar wil graag krediet krijgen als de financiële
situatie van het concern verslechtert.

Nieuw reddingsplan
Met de leningen moeten de autoconcerns in ieder geval op de been worden
gehouden tot en met maart. Nadat in januari aankomend president Barack Obama
het Witte Huis heeft betreden, zal een nieuw reddingsplan worden opgesteld.

De ondergang van de Amerikaanse auto-industrie zou volgens analisten tot het
verlies van 2,5 miljoen banen kunnen leiden, onder meer bij toeleveranciers.
De Amerikaanse autoconcerns zijn in grote problemen gekomen door de sterk
afzwakkende verkopen in de Verenigde Staten, de felle concurrentie van
vooral Aziatische merken en een achterhaald modellenaanbod, dat te veel
inspeelde op benzineslurpende terreinwagens. Ook de recessie in de VS en de
financiële crisis maken het leven van de autoconcerns zuur.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl