Het wordt nog druk op de maan.
India wil erheen, Trump heeft plannen, je kunt jezelf richting de maan crowdfunden en nu heeft de private sector ook interesse.
De Oostenrijkse frisdrankfabrikant Red Bull wil naar onze satelliet. Het plan is om volgend jaar een onbemande sonde naar de maan te sturen.
De timing is niet toevallig, dan is het vijftig jaar geleden dat voor het eerst een man op de maan liep. Dat heeft Red Bull bekend gemaakt op de mediaconferentie MipTV in het Franse Cannes.
Het bedrijf wil de eerste commerciële maanvlucht uitvoeren. En daarmee enorme media-aandacht genereren, vandaar de aankondiging in Cannes.
Omdat er ook nog zoiets nodig is als techniek, werkt het Duitse bedrijf PTScientists ook mee. Dat laatste bedrijf is volgens de eigenaar al tien jaar bezig met de voorbereiding van een dergelijke reis.
Google Lunar X Price
De Duitsers werden op het spoor van een maanreis gezet door de Google Lunar X Price, een wedstrijd waarbij 30 miljoen dollar te verdienen was voor het eerste bedrijf dat de maan haalde. De prijs is nooit uitgekeerd, aangezien geen van de deelnemers de deadline heeft gehaald.
PTScientists zegt niet meer in de prijs geïnteresseerd te zijn, maar werkt nu wel met Red Bull samen.
De Duits-Oostenrijkse combinatie mikt als landingsplaats op het dal van Taurus–Littrow. Dat is ook niet zonder symboliek, op die plek landde de laatste bemande ruimtemissie van NASA begin jaren zeventig. Daar moet de 210 kilo zware ‘landingseenheid’ Alina (Autonomous Landing and Navigation Module) terechtkomen.
Daarbij moeten ze oppassen niet het onderstel te raken van Apollo 17 en de Lunar Roving Vehicle, de maan-auto van NASA die is gebruikt op die laatste missie.
Beelden van dit alles moeten in HD-kwaliteit naar de aarde worden geseind door technologiepartner Vodafone. Zo maakt Red Bull reclame voor zichzelf. Ook horlogemerk Omega, elektronicaconcern Infineon en outdoor merk On doen mee.