- Het Rotterdamse Equalture ontwikkelde recruitmentsoftware die zorgt voor een onbevooroordeelde selectie van kandidaten.
- Het bedrijf werd opgericht en wordt geleid door de tweelingzussen Charlotte (CEO) en Fleur (CCO) Melkert.
- Hun tool screent sollicitanten met behulp van neurowetenschappelijke computerspelletjes.
- Door de gamification van het recruitmentproces stelt het bedrijf objectief te kunnen voorspellen hoe een kandidaat zal presteren binnen de gewenste rol in een organisatie.
Equalture, het Rotterdamse bedrijf van de tweelingzussen Fleur en Charlotte Melkert, ontwikkelde recruitmentsoftware die zorgt voor een onbevooroordeelde selectie van kandidaten. Hun tool screent sollicitanten met behulp van neurowetenschappelijke computerspelletjes.
Door de gamification van het recruitmentproces stelt het bedrijf objectief te kunnen voorspellen hoe een kandidaat zal presteren binnen de gewenste rol in een organisatie.
“Onze tool maakt een succesvolle match door het meten van cognitieve vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken van kandidaten en niet op basis van vooroordelen”, aldus Charlotte Melkert, die de functie van CEO vervult binnen het bedrijf.
Business Insider sprak met haar over de recruitmentsoftware en hoe zij daarmee een inclusiever aannamebeleid bij organisaties hopen te realiseren.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om computer spelletjes te gebruiken in het selectieproces?
Melkert: “Dit is niet het eerste bedrijf dat ik en Fleur samen runnen. Tijdens onze studie richtten we een recruitmentbureau op, gericht op vrouwelijke finance professionals. Daar kwamen we achter hoe lastig het is om mensen goed in te schatten. Achtergrond en opleidingsniveau spelen vaak nog steeds de hoofdrol bij de selectie van nieuw personeel, terwijl wij geloven dat daardoor veel goede matches worden misgelopen.”
“In tegenstelling tot veel andere sectoren, is er in de recruitmentwereld nog weinig innovatie te vinden. Wij besloten een tool te ontwikkelen die vooroordelen weghaalt uit het selectieproces."
"Er is veel onderzoek gedaan naar de voorspellers van succes op de arbeidsmarkt en een combinatie van persoonlijkheid en cognitieve vaardigheden blijkt daarbij belangrijker dan opleiding en werkervaring. Natuurlijk bestaan er al veel methodes om die twee laatste te meten, maar wij geloven dat die standaardvragenlijsten en -opdrachten niet voldoen. Ze zijn saai, je kunt er van te voren op trainen en ze houden geen rekening met culturele verschillen – bijvoorbeeld in de manier van vragen stellen.”
“Games zijn leuk en halen veel nadelen van die traditionele methodes weg. Initieel zijn we daarom begonnen met het inkopen van games die bepaalde vaardigheden testen, maar inmiddels hebben we zelf een team dat de games ontwikkelt.”
Hoe werkt het precies?
“Bedrijven kunnen meteen op onze website onze software bestellen, of ze kunnen een demo aanvragen. Wij komen dan langs om uit te leggen wat we precies doen en wat de mogelijkheden zijn.”
“We bieden verschillende pakketten aan. Afhankelijk van de grootte en de wensen van het bedrijf kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor alleen de software, maar we kunnen ook een begeleidende rol spelen tijdens het sollicitatieproces.”
“Als de software geïnstalleerd is raden we onze klanten aan te beginnen met een teamanalyse. Door alle bestaande werknemers onze games te laten spelen, krijg je als bedrijf een goed beeld van wat je al in huis hebt. En zo krijg je vaker ook een beter beeld van wat je nodig hebt.
"Wij geloven dat elk bedrijf anders is en hun behoefte dus ook. Organisaties houden vaak vast aan traditionele functieomschrijvingen, terwijl ze misschien wel behoefte hebben aan iets anders. Wij kunnen daarbij adviseren aan de hand van zo’n teamanalyse.”
“Na de teamanalyse kunnen organisaties dus gerichter op zoek gaan naar personeel. Sollicitanten wordt gevraagd te reageren via LinkedIn en ze moeten ook direct enkele games doen op basis waarvan bepaald wordt wie er op gesprek mag komen. Dit alles gebeurt in de online omgeving van onze klant zelf.”
Voor wie is het bedoeld?
“In principe kan elk bedrijf onze software gebruiken, van mkb-bedrijven tot grote corporates. Dat zien we ook terug in ons internationale en snelgroeiende klantenbestand.”
“Onze klanten willen natuurlijk vooral de juiste persoon vinden om hun team te versterken, maar we merken ook dat veel van hen voor ons kiezen omdat wij streven naar een inclusiever en meer divers bedrijfsleven.”
“We zien dat het diversiteitsvraagstuk veel meer leeft bij bedrijven dan een paar jaar geleden. Toen wij twee jaar geleden begonnen. moesten we organisaties vaak nog vertellen dat het beter kon en nu zijn ze zich daar over het algemeen bewust van en kiezen ze daarom voor onze tool.”
“Onze eigen organisatie is hét voorbeeld van wat onze tool voor de diversiteit binnen je bedrijf kan betekenen. Wij nemen natuurlijk al ons personeel aan met onze eigen software en dat heeft geresulteerd in een team dat voor 50 procent bestaat uit vrouwen en met medewerkers uit 15 verschillende landen.”
Hoe belangrijk is het wat jullie doen?
"Diversiteit binnen een bedrijf is niet alleen belangrijk omdat iedereen gelijke kansen zou moeten hebben op de arbeidsmarkt, het is ook beter voor de organisatie zelf. Wanneer er alleen maar dezelfde soort mensen binnen een bedrijf werken, werkt dat niet."
"Het is juist belangrijk dat werknemers andere kwaliteiten en achtergrond hebben zodat ze elkaar aanvullen. Bedrijven zouden dus niet alleen moeten streven naar een inclusief aannamebeleid omdat ze zich willen inzetten voor een betere wereld, maar ook omdat hun bedrijf daar daadwerkelijk beter van wordt.”
“Daarnaast denken wij ook dat de traditionele selectiemethoden van werknemers alleen op basis van achtergrond en ervaring niet meer van deze tijd zijn. De arbeidsmarkt verandert in een razend tempo. Heel veel huidige banen zullen er over 10 jaar niet meer zijn en daarnaast zullen er ook heel veel nieuw soort banen bijkomen. Steeds meer bedrijven beseffen dat je daarom beter iemand aan kunt nemen op zijn skills en persoonlijkheid dan op wat diegene tot nu toe heeft gepresteerd.”
[activecampaign form=20]