Het reclameverbod dat consumenten moet behoeden voor bijzonder risicovolle beleggingen, is een stap in de goede richting, maar nogal laat. Dat zegt beleggersvereniging VEB in een reactie op de maatregelen die minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en de toezichthouder op de financiële markten, AFM aankondigden. De beleggersvereniging hoopt snel op verdere stappen.

Via het reclameverbod wil het kabinet voorkomen dat risicovolle financiële producten onder de aandacht van consumenten komen. Reclames voor bepaalde beleggingen lokken consumenten met het vooruitzicht dat je snel veel geld kunt verdienen. Maar de werkelijkheid is dat je gemakkelijk de hele inleg verliest.

De VEB riep de AFM vijf jaar geleden al op om actie te ondernemen tegen verkopers van producten zoals zogenoemde binaire opties en cfd’s. Vanaf 2018 maakt Europese wetgeving het volgens de beleggersvereniging mogelijk om producten helemaal te verbieden. De VEB hoopt dat de regering, in aanloop naar deze nieuwe regels, verder ingrijpt om beleggers te beschermen.