- Na een relatief rustig 2023 volgen er dit jaar waarschijnlijk meer fusies en overnames in de reclamesector.
- Trends zoals het uitfaseren van cookies kunnen de consolidatie aanwakkeren.
- Kenners geven tegenover Business Insider aan wat de meest waarschijnlijke strategische kopers zijn op het gebied van advertentie- en marketingtechnologie dit jaar.
- Lees ook: Zo probeert Heineken Gen Z in de VS te verleiden met alcoholvrij bier – intensieve marketingcampagne met miljoenen gratis biertjes
Door een daling van de reclame-uitgaven, stijgende financieringskosten en aanhoudende onzekerheid over de economie werden er in 2023 relatief weinig overnames gedaan in de reclamesector. Maar veel experts voorspellen 2024 een drukker jaar wordt.
Een deel van de consolidatie zal waarschijnlijk voortkomen uit noodzaak voor sommige spelers die zich door de afgelopen twaalf maanden heen hebben geworsteld.
“Na een traag 2023 verwacht ik dit jaar een toename van het aantal fusies en overnames, gedreven door het aanhoudende gebrek aan financieringsmogelijkheden voor kleinere, kleinschalige en onrendabele bedrijven”, zegt topbestuurder Paulina Klimenko van digitaal advertentieplatform PubMatic tegen Business Insider.