- Uit een nieuwe studie blijkt dat reclame maken vanuit de ruimte goed te doen moet zijn.
- Bedrijven kunnen met behulp van satellieten advertenties tonen die aan het firmament zichtbaar zijn.
- Tegenstanders zijn beducht voor nog meer lichtvervuiling aan de hemel.
- Lees ook: Fittie op Twitter over omstreden peiling van Elon Musk over Oekraïne: Amerikaanse senator vindt dat techmiljardair feiten niet op een rijtje heeft
Ongeveer een jaar geleden was techmiljardair Elon Musk iets buitenaards aan het plannen voor de reclame-industrie. Musk wilde raketten van SpaceX gebruiken om een satelliet in de ruimte te brengen die advertenties zou tonen op een gepixeld scherm, meldde Insider. Die advertenties zouden worden gefilmd via een selfie stick, en dan live worden uitgezonden via YouTube.
Een nieuwe studie van Russische onderzoekers gaat alweer een stap verder. Het tonen van advertenties vanuit de ruimte die zichtbaar zijn op aarde, lijkt inmiddels niet ondenkbaar meer. Voor veel bedrijven zou het financieel interessant kunnen zijn, meldt TechCrunch.
In het onderzoeksdocument wordt een plan voorgesteld om 50 satellieten in een lage baan om de aarde te brengen, op een hoogte tussen de 160 kilometer en 1.000 kilometer boven het aardoppervlak.
Deze satellieten zouden ronddraaien langs een pad waar ze voortdurend zonlicht krijgen gedurende een periode van ten minste drie maanden. Gedurende die periode reflecteren de satellieten zonlicht terug naar de aarde.
Voor een waarnemer op de grond zou elke individuele satelliet verschijnen als "een heldere ster". Samen kunnen de satellieten zo gearrangeerd worden dat ze pixelachtige beelden vormen.
In een periode van drie maanden zouden de satellieten 24 verschillende opstellingen (lees: reclameborden) kunnen vormen voor een totaalbedrag van 65 miljoen dollar aan kosten. Dat zou voor adverterende bedrijven naar schatting net iets meer dan 5 miljoen dollar per reclameboard moeten opleveren, ofwel in totaal 120 miljoen dollar.
De onderzoekers berekenden de inkomsten uit elke opstelling op basis van verschillende factoren, waaronder de "regionale weergaveprijs". Dat is in wezen de monetaire waarde die beelden hebben in de regio waar ze worden getoond.
Volgens het document zullen regio's in Zuid- en Oost-Azië waarschijnlijk het meeste rendement opleveren. In deze regio's bevinden zich megasteden met grote aantallen mensen die wonen in één gebied, zoals New Delhi of Jakarta.
Natuurlijk stuit het idee van hemelse reclameborden ook op kritiek. Vooral astronomen hebben geprotesteerd tegen reclame vanuit de ruimte vanwege de lichtvervuiling die dit veroorzaakt. De mogelijkheden om planeten waar te nemen zouden hierdoor worden belemmerd.
Er zijn ook oplossingen gesuggereerd: beperk het tonen van reclame uit de ruimte tot korte perioden tijdens zonsopgang of zonsondergang.
Stel je dus voor: de dag breekt aan, vogels tjilpen, je kijkt naar buiten... en een constellatie van lichten flitst "Doritos" aan de ochtendhemel.