Omroep MAX is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt om een televisiespotje voor ledenwerving. In het reclamefilmpje zou onterecht worden gesuggereerd dat er een link is tussen het aantal leden en het mogelijk verdwijnen van programma’s als ‘Heel Holland Bakt’.
De omroep wordt opgedragen niet meer op deze manier te werken. Dat blijkt uit een uitspraak die donderdag door de Reclame Code Commissie openbaar is gemaakt.
In verschillende versies van het filmpje roept voorzitter Jan Slagter mensen op om lid te worden van Omroep MAX, maar volgens NU.nl zet hij zich vooral af tegen de plannen van staatssecretaris Sander Dekker om minder amusement uit te zenden.
Slagter in de video: “U keek met miljoenen naar ons succesvolle programma ‘Heel Holland Bakt’. Staatssecretaris Sander Dekker vindt dat dit programma en vele andere succesvolle programma’s bij de publieke omroep moeten verdwijnen. Maar daar gaat hij niet over.”
Misleidend, zo oordeelde de Commissie van de stichting Reclame Code op 15 april van dit jaar. In de reclame wordt volgens hen stellig de indruk gewekt dat men door lid te worden van Omroep MAX de plannen van staatssecretaris Dekker kan tegenhouden. Door een groter aantal leden wordt de omroep misschien wel beter gehoord, maar dat houdt niet automatisch in dat ook alle “succesprogramma’s” mogen blijven.
Reclamegedrag Omroep MAX opnieuw ter discussie
Het is de tweede keer in korte tijd dat het reclamegedrag van Omroep MAX in opspraak is gekomen. Begin april legde het Commissariaat voor de Media namelijk al een boete van 162.000 euro op aan de ouderenomroep.
Omroep MAX kreeg de straf omdat Ahold de kans had gekregen om geld te verdienen aan het televisieprogramma Heel Holland Bakt. Commerciële bedrijven mogen niet profiteren van het succes van een met publiek geld gefinancierd programma.
Vorig jaar tijdens het tweede seizoen waren er in AH-vestigingen allerlei producten te koop, onder dezelfde naam als het televisieprogramma. Het kwam door een deal tussen Ahold en programma-eigenaar BBC.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl