- Land Rover heeft het nieuwe model gepresenteerd van de Range Rover, een belangrijke auto voor het merk.
- De auto zit vol met technische snufjes zoals luchtfiltering, noise-cancelling, camera’s, een automatisch antirolsysteem en een 1.600 watt en 35 speakers tellend audiosysteem.
- De Range Rover is ook milieuvriendelijker gemaakt. De plug-in hybride-versie kan 100 kilometer volledig elektrisch rijden.
De Britse autofabrikant Jaguar Land Rover kondigde dinsdag de nieuwe Range Rover aan. De kolossale auto is nog verder gegroeid en de fabrikant legt de nadruk nog meer op de klant die flink wat geld te besteden heeft en in alle luxe over de weg wil glijden.
Toch worden de offroad wortels van de vierwieler niet vergeten. Zo heeft hij nog steeds standaard vierwielaandrijving en hoge en lage gearing en kan hij door 90 centimeter water rijden en in een hoek van 34,7 graden beklimmen.
Daarnaast wordt er ook aan het milieu gedacht: de nieuwe SUV krijgt een plug-in hybride-versie die 100 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. Ook kan de aandrijving naar de voorwielen ontkoppeld worden waardoor hij zuiniger rijdt.
Kortom, een hoop vernieuwingen in de auto die niets deelt met zijn voorganger, maar nog steeds onmiskenbaar een Range Rover is.
De vijfde generatie van de Range Rover zal volgend jaar bij de dealers verschijnen voor een vanafprijs van 123.800 euro. Kijk mee wat je voor dat bedrag krijgt:
Dit is de nieuwe Range Rover 2022
Dit is de nieuwe Range Rover 2022
-
In het eerste opzicht zou je niet zeggen dat we hier een compleet nieuwe Range Rover voor ons hebben. Toch is niets minder waar. Geen centimeter van dit nieuwe model is overgenomen van zijn voorganger.
Afbeelding: Land Rover
-
Aan de zijkant zie je de vernieuwingen een stuk beter. De auto bestaat nu nog maar uit ruwweg drie lange lijnen: de daklijn, de lijn onder de ramen en de lijn tussen de wielen. Alles daartussen is of geminimaliseerd of volledig verwijderd.
Afbeelding: Land Rover
-
Natuurlijk kunnen die lijnen nog langer, want er komt ook een versie met langere wielbasis. In dat geval liggen de wielen 20 centimeter verder uit elkaar. Het standaard model is ook al 7,5 centimeter langer dan zijn voorganger. Toch heeft hij een kleinere draaicirkel dan een Volkswagen Golf dankzij meesturende achterwielen.
Afbeelding: Land Rover
-
Aan de grille met aanverwante verlichting is nog steeds duidelijk te zien dat je hier met een Range Rover te maken hebt. Het design is iets opgeschoond en gemoderniseerd, maar verder hebben de designers zich ingehouden.
Afbeelding: Land Rover
-
Iets wat je niet kunt zeggen over de achterkant. Daar vind je de grootste verandering aan de auto. De verlichting is niet meer wat je gewend bent en is vakkundig weggewerkt in het design.
Afbeelding: Land Rover
-
De omgekeerde U-vorm bevat alle verlichting die nodig is, en de klep bestaat, zoals je verwacht, uit twee delen. Het onderste deel kan optioneel omgebouwd worden tot bankje met rugleuning. Je kunt onder de klep niet alleen droog zitten, maar ook van muziek genieten, want er zitten twee speakers in verwerkt.
Afbeelding: Land Rover
-
Je ziet hier beter hoe de verlichting is weggewerkt. Als je het niet zou weten, zou je zeggen dat de nieuwe Range Rover helemaal geen achterlichten heeft. Pas als ze aangaan zie je ze.
Afbeelding: Land Rover
-
Dat pas zichtbaar maken als ze aangaan was nog een flinke technische uitdaging. De extreem krachtige ledpanelen zijn namelijk met de niet-lichtgevende kant naar buiten geplaats. De lampjes weerkaatsen het licht via een soort spiegel naar buiten. Als dit op de reguliere manier gemonteerd zou worden, zouden de lichtbalken te transparant worden en zou je dus kunnen zien dat de SUV verlichting heeft als het uitstaat. Dat kan natuurlijk niet.
Afbeelding: Land Rover
-
Qua motorisering hoeft de gemiddelde petrolhead zich geen zorgen te maken. De auto kan desgewenst geleverd worden met een 4,4-liter Twin-Turbo V8 die 530 pk produceert. Daarmee doet de kolos een sprint van 0-100 km/u binnen 4,6 seconden.
Afbeelding: Land Rover
-
Het kan ook wat milieuvriendelijker, want de Range Rover is ook leverbaar met een zescilindermotor die ondersteund wordt door een elektromotor, een plug-in hybride dus. Deze doet bijna niet onder voor de V8, want hij heeft een gecombineerd vermogen van 510 pk. En hij kan iets wat het topmodel niet kan: 100 kilometer volledig elektrisch afleggen.
Afbeelding: Land Rover
-
In het interieur is het natuurlijk een en al luxe. Maar er is ook iets speciaals te vinden wat Land Rover ‘Cabin Air Purification Pro’ noemt. Dit is een luchtfilteringssysteem dat alle vieze luchtjes en zelfs COVID-19 uit de lucht filtert.
Afbeelding: Land Rover
-
De filosofie van het interieur is rust en sereniteit. Daarom is het vrij minimalistisch ingericht met een 13,7-inch scherm achter het stuur en een 13,1-inch scherm op het dashboard. Die laatste is voorzien van ‘haptic feedback’, wat inhoudt dat het scherm een trilling geeft als je hem aanraakt. Daarmee moet de gebruiker het gevoel krijgen dat hij of zij een fysiek knopje indrukt.
Afbeelding: Land Rover
-
En ja, draadloos opladen van je smartphone kan natuurlijk ook. Muziek kun je afspelen via het 1.600 watt en 35 speakers tellende Meridian-geluidssysteem.
Afbeelding: Land Rover
-
De Range Rover blijft natuurlijk een auto waar je makkelijk mee buiten de gebaande paden kunt rijden. Dat is dan ook te zien in de uitrusting. De automatische 8-traps versnellingsbak heeft zowel hoge als lage gearing en technische snufjes zoals de camera’s rondom de auto zorgen ervoor dat je de weg onder de auto in de gaten kunt houden.
Afbeelding: Land Rover
-
Zelfs de binnenspiegel is voorzien van moderne technologie, want je kunt er namelijk voor kiezen om het ding niet het spiegelbeeld, maar het beeld van een camera aan de achterkant van de auto te laten weergeven.
Afbeelding: Land Rover
-
Zoals Lang Rover het zelf zegt met hun oude slogan “from farm house to opera house”, is de Range Rover niet alleen een terreinwagen, maar ook een luxewagen. Dat zie je vooral terug in deze versie met langere wielbasis die twee stoelen achterin heeft die volledig instelbaar zijn. In de middenconsole bevinden zich nog wat extra snufjes.
Afbeelding: Land Rover
-
Het lijkt wel alsof Land Rover inspiratie haalde uit de eersteklas vliegervaring, want optioneel kan de koper kiezen voor een uitklaptafel. Daarop kan je dan de champagne serveren die uit de koelkast in de rugleuning komt.
Afbeelding: Land Rover
-
De auto is voor het eerst ook leverbaar als zevensits. Dat betekent dat er nog een rij stoelen achter de achterbank komt. Maar Land Rover heeft er werk van gemaakt om ervoor te zorgen dat je niet het vergeten kindje bent als je helemaal achterin zit. De laatste zitrij heeft namelijk alle gemakken en luxe van de rij ervoor.
Afbeelding: Land Rover
-
Oké, misschien heb je op de allerlaatste rij niet alle luxe, want een neerklapbare zitting die in een armleuning verandert, die heb je niet.
Afbeelding: Land Rover
-
Eigenlijk ben je pas het vijfde wiel aan de wagen als je tussen de mensen op de achterbank moet zitten. Land Rover noemt het een zitplaats, maar dat is het natuurlijk eigenlijk niet.
Afbeelding: Land Rover