Een van de piloten van het verongelukte passagierstoestel van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germanwings heeft tijdens de vlucht de cockpit verlaten en kon niet terug naar binnen.
Dat zegt een hoge militaire functionaris woensdag tegen The New York Times.
De bron, die is betrokken bij het onderzoek, zou zich baseren op gegevens uit de cockpit voice recorder. Daaruit zou blijken dat een van de piloten de cockpit verliet. Toen de man wilde terugkeren, werd hij volgens de bron niet meer binnengelaten.
,,De man buiten de cockpit klopt op de deur en er is geen antwoord”, zegt de functionaris. ,,Daarna raakt hij de deur harder, maar er komt geen antwoord. Er komt helemaal geen antwoord meer.” Vervolgens zou te horen zijn hoe de buitengesloten man probeert de deur te forceren.
Blokkade bij deur cockpit?
Volgens de functionaris, die anoniem wil blijven, roept de opname nog veel vragen op. ,,We weten niet waarom een van de mannen de cockpit verliet”, zegt hij. ,,Maar er staat vast dat de andere piloot aan het einde van de vlucht alleen is en de deur niet opendoet.”
Luchtvaartmaatschappij Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, liet weten het bericht niet te kunnen bevestigen. ,,We hebben op dit moment geen informatie die het verhaal in The New York Times bevestigt'', aldus een woordvoerder, die benadrukte niet te willen speculeren over de oorzaak van de crash.
Speculatie over mogelijke zelfmoord piloot
Luchtvaartexperts sluiten een zelfmoordactie van een van de piloten van de Airbus van Germanwings die dinsdag crashte in Zuid-Frankrijk niet uit, meldde de Franse tv-zender BFMTV donderdagochtend.
De gezagvoerder op de vlucht was een zeer ervaren piloot met 6000 vlieguren op dit type toestel. Hij had meer dan tien jaar ervaring. De copiloot kwam in 2013 bij Germanwings in dienst en zou 630 vlieguren achter zijn naam hebben staan.
Volgens oud-directeur Jean-Paul Troadec van de Franse onderzoeksraad voor luchtvaartveiligheid BEA moet voorzichtig worden omgegaan met de onthulling dat een van de piloten buiten zou zijn gesloten. Die informatie moet worden afgezet tegen andere gegevens uit bijvoorbeeld de flight data recorder om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen, zei hij tegen BFMTV. Alleen de cockpit voice recorder, met daarop de gesprekken van de piloten in de cockpit, is tot nog toe gevonden.
Lees ook
Crash vlucht Germanwings mokerslag voor Lufthansa.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl