Nabestaanden van de crash met het toestel van Germanwings kunnen aanspraak maken op forse verzekeringsuitkeringen, verwachten juridische experts. Maar die kunnen ook verschillen, afhankelijk van de nationaliteit van nabestaanden.

Dat melden Amerikaanse media, waaronder The New York Times.

Vorig week dinsdag liet Germanwings-piloot Andreas Lubitz vlucht 4U 9525 naar alle waarschijnlijkheid doelbewust crashen in de Franse Alpen, zo stelde de Franse procureur die belast is het het onderzoek naar de vliegramp.

Bij de ramp kwamen 150 mensen om, afkomstig uit meer dan zestien landen. In het toestel dat van Barcelona op weg was naar Düsseldorf zaten 71 Duitsers en 48 Spanjaarden, en ook een Nederlandse vrouw.

De nabestaanden hebben sowieso recht op een schadevergoeding. Deze is internationaal vastgesteld op ongeveer 120 duizend euro per slachtoffer, stelde de Belgische luchtvaartspecialist Arthur Flieger maandag.

Tegenover The New York Times zeggen experts echter dat zij verwachten dat het bedrag een stuk hoger wordt nu Lufthansa, de eigenaar van Germanwings. zelf heeft aangegeven dat er opzet in het spel is geweest. "Het is triest, het is tragisch, maar wel enorm begrijpelijk", aldus voormalig luchtvaartadvocaat Robert Alpert Sr. tegen de krant.

Wie is verantwoordelijk?

De grote vraag is: had de ramp voorkomen kunnen worden? Juridisch is daarbij relevant dat Germanwings niet werkte met een protocol waarbij er altijd twee personeelsleden in de cockpit moeten zijn, zoals in de Verenigde Staten al het geval is. En verder zijn er ook vragen over de psychologische gesteldheid van co-piloot Lubitz.

"De luchtvaartmaatschappij is volledig verantwoordelijk totdat het tegendeel is bewezen", aldus Steven Marks , luchtvaartspecialist bij het Amerikaanse kantoor Podhurst Orseck, zondag tegen zakenkrant The Wall Street Journal. En dat zal volgens hem nog lastig worden.

In het verleden is het al regelmatig voorgekomen dat nabestaanden uiteindelijk een vergoeding kregen die in de miljoenen liep, meldt schadeadvocaat Kevin Durkin van Clifford LawOffices tegen de WSJ. Dat heeft er volgens hem mee te maken dat luchtvaartmaatschappijen de zaken graag snel af willen handelen, om zo reputatieschade te voorkomen.

Hoogte uitkeringen kan fors verschillen

Lufthansa heeft het financieel al niet makkelijk, mede door de stakingen van het personeel de laatste tijd. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft zich voor speciale ongevallen echter verzekerd bij het Duitse Allianz. Deze verzekeringsmaatschappij moest afgelopen jaar ook opdraaien voor de schade rond de crashes van Malaysia Airlines (MH370 en MH17).

De hoogte van uitkeringen kan per geval flink verschillen. De regelgeving voor wat een luchtvaartmaatschappij moet vergoeden is namelijk in elk land anders, stelt James Healy-Pratt, luchtvaartadvocaat bij Stewarts Law in Londen, tegenover The New York Times.

Volgens de luchtvaartadvocaat kan het hierdoor zo zijn dat een nabestaande in de Verenigde Staten kan rekenen op ongeveer 4,2 miljoen euro, terwijl Britten het met 1,5 miljoen en Spanjaarden het met zo'n 1,3 miljoen euro moeten doen. Voor Duitsers zou een relatief lage vergoeding van 1,2 miljoen euro klaarliggen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl