Er zitten privacy-effecten aan het gebruik van data van klanten, erkent ING-topman Ralph Hamers. Maar volgens hem stelt big data de bank ook in staat de service te verbeteren zonder de klant lastig te moeten vallen.

“Banken gebruiken van oudsher data van klanten. We kunnen zonder data van klanten überhaupt geen zaken doen. Vroeger stelden we die vragen aan  de klant op papier, maar tegenwoordig hebben we dat niet meer nodig. We maken het leven van de klant gemakkelijker “, zegt de topman van ING.

“Natuurlijk moeten we goed afspreken waar de grenzen liggen en wat je ermee kunt doen”, zegt Hamers. Hamer benadrukt dat technologiebedrijven als zoekmachinebedrijven ook de bancaire markt gaan betreden, en dat die bedrijven “veel verder gaan dan dat wij op dit moment zouden gaan”.

Bekijk het gehele interview met Ralph Hamers van ING door Me Judice, het discussieplatform voor economen hieronder.

lees ook

Directeur Hagenaars, bekend van data-debacle, weg bijna ING

'ING-top verdeeld over datagebruik klanten'

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl