Een groot aantal lokale vestigingen sluit de komende jaren naar verwachting de deuren. Rabobank wil de dienstverlening veel meer richten op het internetbankieren, onder meer via smartphones. De operatie moet ervoor zorgen dat de kosten van de bank fors omlaag gaan.

,,Het gedrag van klanten is in hoog tempo veranderd”, stelde bestuursvoorzitter Piet Moerland in een toelichting. ,,We moeten onze systemen en processen aanpassen aan de technologische veranderingen. Dat vraagt een grote flexibiliteit van onze werknemers.”

Vestigingen

Door de enorme vlucht die het internetbankieren heeft genomen maken steeds minder mensen gebruik van bankkantoren, waardoor daar veel minder personeel nodig is.

Moerland gaf aan dat het aantal vestigingen van Rabobank in de periode tot en met 2016 kan dalen van ruim 800 naar minder dan 500. ,,De uiteindelijke beslissing om een vestiging te sluiten ligt bij onze lokale banken”, duidde Moerland de structuur van Rabobank als coöperatieve bank. ,,Maar gezien het huidige tempo van sluitingen ligt die ontwikkeling in de lijn der verwachtingen.”

Natuurlijk verloop

Rabobank rekent erop het grootste deel van de reorganisatie via natuurlijk verloop te kunnen realiseren. ,,Gedwongen uitslagen zijn nooit uit te sluiten, maar dat is wel het laatste waar je aan toe wilt komen'', stelde Moerland.

Personeel dat bij Rabobank blijft, moet erop rekenen dat de arbeidsvoorwaarden de komende jaren worden versoberd. Daarbij gaat het vooral om de aanpassing van het pensioenstelsel en de hoogte van variabele beloningen. Die aanpassingen gelden volgens Moerland ,,voor iedereen binnen het bedrijf, van hoog tot laag''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl