Rabobank moet twee slachtoffers die door phishing hun spaargeld zijn kwijtgeraakt alsnog compenseren.

Dat heeft de geschillencommissie van klachteninstituut Kifid beslist. De bank vond dat de gedupeerden nalatig waren geweest en dus zelf voor de schade moesten opdraaien, maar de commissie vindt dat Rabo ook wat te valt te verwijten.

Het gaat om klanten die belangrijke beveiligingscodes voor internetbankieren aan criminelen afstonden. Ze werden in 2013 telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als een medewerker van de bank. Hun rekeningen werden flink geplunderd. In het ene geval werd bijna 29.000 euro weggesluisd, in het andere zelfs 42.000 euro.

Volgens de commissie had Rabobank de klanten beter moeten beschermen voor deze geraffineerde oplichterstruc, bijvoorbeeld door een beperkte (dag)limiet bij overboekingen via internet. Maar de commissie stelt ook dat ze hun gegevens nooit hadden mogen afgeven. Daarom moeten ze een beperkt deel van de schade toch zelf betalen. Bij de ene klant is de aansprakelijkheid teruggebracht tot 7500 euro, bij de ander tot 5000 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl