De Rabobank noemt het verkopen van transactiegegevens aan derden een “grijs gebied”, maar denkt wel dat er nog wel ruimte is voor “innovatie” in het gebruik van betaaldata. 

Rabobank gaat transactiegegevens van klanten meer inzetten om hen pro-actief te benaderen met de eigen diensten en adviezen. De bank wacht de discussie over het commercieel gebruik van klantgegevens af. Dat heeft Rien Nagel, bestuurder bij de bank, donderdag gezegd.

“We gaan er niet mee naar derden, daar willen we ver van blijven. We blijven in het veilige gebied van onze eigen vertrouwde diensten en blijven weg uit het grijze gebied. Binnen het veilige gebied is nog veel ruimte voor innovatie en het creëren van toegevoegde waarde”, aldus de bestuurder. “Het vertrouwen van de klant is ons heel veel waard. Maar wij doen natuurlijk mee aan het maatschappelijk debat”, vervolgt Nagel.

Ophef over plan concurrent ING

Hij doelde daarmee op de ontstane ophef over het plan van concurrent ING vorige week om klanten op maat gesneden advertenties van bedrijven aan te bieden op basis van betaalgedrag. Dat plan kreeg een storm van kritiek vanuit de politiek, toezichthouders, de Consumentenbond en klanten van de bank.

Nagel wil de klantgegevens voorlopig alleen inzetten om klanten pro-actief te benaderen, bijvoorbeeld voor het geven van op maat gesneden hypotheek- en spaaradviezen. Het kan ook betekenen dat Rabobank als tussenpersoon van verzekeringen van Interpolis op basis van klantgegevens een Interpolisverzekering gaat adviseren.

Lees ook

'Creatief met klantgegevens? ING verdient pluim voor ondernemerschap'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl