De regeling, die geldt voor alle 200 duizend klanten, vervangt een eerdere
compensatieregeling, die Rabobank op 4 december aankondigde.

De Rabobank is de schikking overeengekomen met de stichting Woekerpolis Claim
(WPC), zo bevestigden beide partijen dinsdag.

Onvoldoende informatie
Begin december meldde de Rabobank dat een deel van de mensen met een OpMaat
Hypotheek zou worden gecompenseerd, ongeveer 100 duizend in totaal. De bank
volgde hiermee aanbevelingen op van de Financiële Ombudsman. Volgens hem had
de Rabobank klanten niet voldoende geïnformeerd over de werking en de
risico’s van de hypotheekvorm.

De Ombudsman oordeelde dat klanten terecht hun beklag hebben gedaan over het
feit dat de bank kosten en premies voor een overlijdensrisicoverzekering
inhield op het op te bouwen spaargeld, om de hypotheek te zijner tijd te
kunnen aflossen. Klanten hebben daardoor minder vermogen opgebouwd dan zij
dachten.

De nieuwe regeling voorziet erin dat ook mensen die na 1 oktober 2000 een
zogenoemde OpMaat Hypotheek-C afsloten in aanmerking komen voor een
vergoeding. In de eerdere regeling betrof het alleen mensen die het product
eerder hadden gekocht.

Tientallen miljoenen extra
De Rabobank raamde de kosten van de eerste regeling op tussen de 50 en 75
miljoen euro. Nu verwacht de coöperatieve bank "enkele tientallen miljoenen
euro's'' meer kwijt te zijn.

Begin volgend jaar zal de bank klanten informeren over de schikking. Mensen
die in aanmerking komen voor een vergoeding, ontvangen deze later dat jaar.
Volgens WPC kan de vergoeding in sommige gevallen oplopen tot enkele
duizenden euro's.

Afgezien van de schikking over de OpMaat Hypotheek, hebben de Rabobank en WPC
ook een regeling getroffen voor zogenoemde schrijnende gevallen. Mensen die
als gevolg van bijvoorbeeld een echtscheiding of arbeidsongeschiktheid
problemen hebben met het betalen van hun hypotheeklasten, kunnen in
aanmerking komen voor de regeling. Deze geldt voor de komende vijf jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl