De eigenaardige vierkante vlakjes die in het beeld boven dit artikel staan,
zijn niet decoratief.
Het zijn QR-codes, een soort tweedimensionale streepjescodes die informatie
bevatten. Verschillende applicaties die beschikbaar zijn voor smartphones
kunnen de code lezen en vervolgens een internetpagina oproepen.
Gesneden koek voor Japanners
Japanners, die vaak eerder mobiele hebbedingen omarmen dan Europeanen,
gebruiken de QR-codes al jaren.
QR is een afkorting van quick response. De codes staan in Japan op
supermarktproducten en bushaltes. Japanners die hun smartphone op de code
richten, krijgen een ‘snel antwoord’ in de vorm van een website, die
informatie geeft over de voedingswaarde van het product, of over de
vertrektijden van de streekbus.
Sinds 1994
De code werd in 1994 al bedacht door het Japanse bedrijf Denso Wave om
auto-onderdelen te kunnen volgen tijdens het productieproces.
Japan is bovendien een voorloper in mobiele 3G-netwerken die internet op
mobieltjes mogelijk maken. De QR-code bleek een handige toepassing voor
telefoons die verbonden zijn met internet. De cameralens van het toestel
'leest' de code en een speciaal programmaatje weet vervolgens via internet
de bijbehorende website op te vragen. Rond 2005 nam QR een grote vlucht in
het land van de rijzende zon.
Wachten op rest van de wereld
Zo bekend als QR in Japan is, zo stil bleef het rondom deze codes in de rest
van de wereld. Hoewel de afgelopen paar jaar in Europa, en ook specifiek in
Nederland, regelmatig is geëxperimenteerd met QR, is van een grote
acceptatie nog geen sprake.
Een belangrijke reden voor de populariteit in Japan, is dat veel Japanners al
langer mobieltjes met internet hebben, een vereiste voor het gebruik van QR.
Voorzichtige start in Nederland
Na enige tijd met QR-proefjes in de marge, lijkt de mobiele code ook in
Nederland langzaamaan voet aan de grond te krijgen. Aan de randvoorwaarden
wordt inmiddels voldaan: meer mobiel internet, meer smartphones en (gratis)
te downloaden applicaties om QR-codes te lezen op mobieltjes.
Met ingang van maandag 29 maart geeft reisadviesbedrijf 9292 een QR-code bij
ieder reisadvies. Dat meldt Emerce.
Hierdoor zullen een hoop Nederlanders in ieder geval in aanraking komen met
QR.
Onlangs spotte Z24, bij een Nederlandse maker van een applicatie voor mobiel
besturingssysteem Android, een visitekaartje met zo'n code. Met het
visitekaartje voor de camera van een telefoon, weet het toestel direct de
app in de app-winkel van Android te vinden.
Het Utrechtse interactieve communicatiebureau One Shoe levert inmiddels
QR-codes aan klanten. Het bureau voorzag verschillende Utrechtse monumenten
al van QR-tags. Ook helpt One Shoe postbedrijf TNT bij het plaatsten van
QR-codes op direct mail, post van bedrijven aan potentiële klanten.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl