- Minister Barry Madlener van Infrastructuur ziet wel wat in tolwegen als alternatief voor rekeningrijden.
- Als de overheid moeite heeft om nieuwe infrastructuur te financieren, zouden private investeerders zoals pensioenfondsen kunnen bijspringen.
- Momenteel zijn er geen concrete plannen voor tolwegen in Nederland.
- Lees ook: Tweede Kamer wil helmplicht en minimumleeftijd 14 jaar voor fatbike
Minister Barry Madlener van Infrastructuur sluit het idee niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een mogelijk verdienmodel voor investeerders. Die stoppen dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol.
“Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting”, voegde hij toe op BNR Nieuwsradio, maar “ik vind het voor sommige trajecten niet eens een slechte gedachte”.
Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus de bewindsman. Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. “Als je niet wil, ga je in de file staan.”
Tolwegen financieren met private investeerders zoals pensioenfondsen
Hij ziet het als een optie om private investeerders aan te trekken als er straks “echt geen geld” is vanuit de overheid. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt Madlener.
Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de autorijder tol moet betalen. "Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel", zei de PVV-minister daarover.
Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen. Zo is er ook een groot tekort aan mensen om het werk uit te voeren en moet rekening worden gehouden met stikstofuitstoot.