Anderhalf miljoen euro maakt minister Henk Kamp van Energie vrij om extra laadpalen voor elektrische auto’s neer te zetten. Veel te weinig, vinden PvdA en D66. Zij willen elektrische auto’s allerlei voordeeltjes op de weg geven.
Dat schrijven de partijen in een gezamenlijk plan. Dat bevat tien punten die elektrisch rijden veel aantrekkelijker moeten maken.
De partijen willen onder meer de elektrische auto op de busbaan laten rijden. Daar mogen nu alleen nog bussen en vaak ook taxi’s rijden. Deze extra banen zijn vaak op drukke punten aangelegd, waardoor een bestuurder van een elektrische auto door kan rijden. Er moet op basis van kentekens worden vastgesteld of iemand al dan niet onterecht gebruik maakt van de baan.
PvdA en D66 hopen overigens dat deze tijdelijke maatregel snel kan worden afgeschaft – hoe meer elektrische auto’s er zijn, hoe drukker het immers wordt op de busbaan. De maatregel zou dan geen nut meer hebben en de bussen waarvoor de baan bedoeld is ophouden.
Goedkoper parkeren voor e-auto
Ook willen de partijen lagere parkeertarieven voor elektrische auto’s. Nu mogen gemeenten alleen de kosten bepalen op basis van hoe lang er wordt geparkeerd, op welk tijdstip dat gebeurt, waar de parkeerplaats precies ligt en hoeveel oppervlakte er wordt ingenomen.
Maar een lager tarief rekenen op basis van het type voertuig is niet toegestaan. Dat willen de partijen dus veranderen, zodat elektrische auto's goedkoper kunnen parkeren. Ook zouden elektrische auto's een vrijstelling van tolheffing moeten krijgen.
Om deze voorstellen te kunnen handhaven, willen PvdA en D66 een speciale markering voor elektrische auto's op de kentekenplaat.
Verder wordt voorgesteld om een in samenwerking met verzekeraars en autofabrikanten een batterijgarantie te maken en elke 25 kilometer een laadpaal neer te zetten. Dat moet voorkomen dat elektrische rijders zomaar met een lege batterij zullen zitten. Daarnaast moet het makkelijker worden voor consumenten om hun auto te delen.
De overheid moet het goede voorbeeld geven, zo vinden de partijen. Daarom moet het openbaar vervoer overstappen op elektrische voertuigen, en ook bestuurders moeten elektrisch gaan rijden. Een deel van het elektrische wagenpark van de overheid moet bovendien beschikbaar worden gesteld voor het delen van voertuigen.
Het tienpuntenplan bevat geen schatting van de kosten van de nieuwe voordeeltjes voor elektrisch rijden - en de financiering daarvan door de belastingbetaler.