Gangnam, de elitewijk van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul die wereldberoemd werd door het nummer ‘Gangnam Style’ van PSY, is nu dé plek voor startups.
De wijk, voorheen vooral bekend om z’n klinieken voor plastische chirurgie en dure privéscholen, trekt nu jonge Zuid-Koreanen aan die een internetbedrijfje beginnen, meldt persbureau AP.
Durfinvesteerders uit Silicon Valley en Japan openen er kantoren, in de jacht naar een goed idee om hun geld in te stoppen. Volgend jaar opent Google zijn eerste Aziatische campus in Gangnam.
Het is niet de eerste startup-bakermat in Zuid-Korea. De regering probeert zelfs een stadje ten zuiden van Seoul tot een Koreaanse tegenhanger van Silicon Valley te ontwikkelen. Maar de startup-geur is in Gangnam onmiskenbaar.
Techneuten èn hippe clubs
“Anders dan Silicon Valley kent Gangnam veel diversiteit”, zegt Steven Baek, hoofd marketing bij een startup-broedplaats. Gangnam combineert de clubs en consumptiecultuur van New York met de technologische kennis van Silicon Valley, legt hij uit. Gangnam is gunstig gelegen voor het openbaar vervoer, en het kost geen moeite om aan goed personeel te komen. Bovendien bieden de vele restaurants en clubs gelegenheid tot netwerken.
Gangnam heeft een gecompliceerd imago in Zuid-Korea. Aan de ene kant staat de wijk bekend als oppervlakkig en geobsedeerd met status. Maar aan de andere kant geldt Gangnam als de plek waar Westerse jeugdcultuur voet aan de grond kreeg in Korea. Vanuit Gangnam veroveren buitenlandse ideeën de rest van het land, is het idee.
Internetverleden
Rond het jaar 2000 was de Teheran-ro-straat dé plek voor Zuid-Koreaanse internetbedrijfjes. Maar nadat de dotcom-bubbel barstte, verlieten veel bedrijven het gebied weer. Vandaag de dag wonen veel ict'ers nog steeds in de buurt, net als oudere internetondernemers die heden ten dage de rol van startupmecenas op zich nemen.
Deze startupcultuur is een kleine revolutie voor Zuid-Korea. De economie wordt gedomineerd door familieconglomeraten; zomaar voor jezelf beginnen was tot recent hoogst ongewoon. Die conglomeraten hebben de kleine startups in hun achtertuin tot nu toe niet op hun radar. Internationale bedrijven zoals Google, Facebook en Yahoo hebben tot nu toe evenmin Koreaanse startups opgekocht.
Lees ook
Gangnam Style massaal bekeken – wat hadden we in die tijd kunnen doen?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl