ProRail steekt de komende jaren een miljard euro in de verbetering van het spoor in Noord-Nederland.
Als dit Spoorplan Noord-Nederland klaar is, worden de reistijden korter en de stations comfortabeler.
Het Spoorplan Noord-Nederland omvat een twintigtal projecten in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Zo is Groningen nu een eindstation, maar wordt een doorgangsstation en kunnen er tussen Groningen en Leeuwarden langere treinen rijden omdat de perrons langs deze lijn worden verlengd.
Ook wordt er extra spoor aangelegd en wordt de spoorboog bij Hoogeveen verlegd en komt er een ongelijkvloerse kruising bij Zwolle.
Trein vaker op tijd
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn meer reizigerstreinen op tijd aangekomen. Het percentage lag op ongeveer 91 procent, tegen 90,5 procent in dezelfde periode een jaar eerder. Als gerekend wordt met enkel NS-treinen, dan lag het percentage nog hoger, op 91,9 procent. Dit heeft spoorbeheerder ProRail woensdag bekendgemaakt tijdens een jaarlijkse spoorbijeenkomst van het bestuur.
ProRail schreef in 2017 ook meer boetes uit voor risicovol gedrag op overwegen. Dit jaar waren dat er al 796, tegen 517 in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens de organisatie is het de afgelopen jaren een stuk veiliger geworden op het spoor en rondom overwegen. Dit komt omdat het er minder zijn en doordat ze beter beveiligd worden.
Het aantal dodelijk ongevallen op overwegen is de afgelopen dertig jaar met 80 procent gedaald, aldus de organisatie.