- Vanaf juni zal de Chinese autofabrikant Xpeng de elektrische P7 voor het eerst uitleveren aan Nederlandse klanten.
- Business Insider kreeg de kans om kennis te maken met de elektrische sedan en hem aan de tand te voelen.
- Het is een zeer compleet pakket dat zich vooral richt op comfort en een luxueuze afwerking, maar er zijn ook enkele opmerkelijke keuzes gemaakt.
- Lees ook: We maakten kennis met de nieuwe Nio ET5: klein, maar toch groot, zwaar, luxe en sportief
Vanaf juni zullen de eerste Xpeng P7’s op het Nederlandse asfalt te zien zijn. Vanaf die maand zal het relatief jonge Chinese automerk namelijk beginnen met het afleveren van de eerste modellen van de elektrische sedan. Of de Nederlandse leaserijder (dat is voor nu de hoofddoelgroep van Xpeng) snel aan de haal zal gaan met deze aantrekkelijke propositie, moeten we nog zien.
Aan de positionering zal het niet liggen: een WLTP-actieradius van 576 kilometer, een volledige, luxe uitrusting als standaard en dat voor een vanafprijs van 49.990 euro.
Op papier kan alles natuurlijk kloppen, maar dat betekent niet dat de auto in de praktijk even goed overkomt. Daarom kregen we de kans om de elektrische sedan van Chinese makelij al te leren kennen voor zijn officiële Nederlandse introductie.
We troffen enkele opmerkelijke details aan en keuzes die de Xpeng P7 unieker maken dan je zou verwachten.
Dit is de Xpeng P7, een elektrische sedan voor de Nederlandse leaserijder
Dit is de Xpeng P7, een elektrische sedan voor de Nederlandse leaserijder
-
De Xpeng P7 is het eerste model dat de relatief jonge Chinese autofabrikant in Nederland zal uitbrengen.
Foto: Xpeng
-
De elektrisch aangedreven vierwieler zal vanaf juni 2023 geleverd worden, maar Business Insider mocht er al kort kennis mee maken.
Foto: Xpeng
-
We konden ondervinden hoe de voor 49.990 euro geprijsde elektrische sedan rijdt en aanvoelt. Kan hij de concurrentie met Tesla aan, of is dat wellicht een vergelijking die in dit geval niet opgaat?
Foto: Xpeng
-
Afgezien van de concurrentie, is al snel duidelijk dat de Xpeng P7, zelfs in basistrim, een complete verschijning is. Het is dan ook niet gek dat de enige optie een ‘comfort pakket’ is, waarmee je het audiosysteem upgrade en de stoelen voorziet van nappaleer en ventilatie. Overige gewenste snufjes krijg je gewoon standaard geleverd.
Foto: Xpeng
-
Hoewel smaken verschillen, durven we te zeggen dat de P7 er toch alles behalve slecht uitziet. Een sportief gelijnde en strak ogende auto, die wel zeker zijn Aziatische afkomst toont, maar niet misstaat in op het Nederlandse asfalt.
Foto: Xpeng
-
En hoe rijdt dat dan? Comfortabel. Hoewel je de auto wellicht op het eerste oog als ‘sportief’ zou bestempelen, koos Xpeng er toch voor om hem niet als zodanig te positioneren. Het onderstel voelt, zelfs in de sportieve rijstand, eerder soepel aan dan dat het neigt naar een harde wegligging waarbij een klinkerstraatje nierschade oplevert.
Foto: Xpeng
-
De keuze voor overwegend comfortabele rijeigenschappen komt ook terug in het interieur. Daar vertoef je in een zee van rust en stilte.
Dit komt ook overeen met de prestaties van het voertuig. Die zijn niet heel spectaculair te noemen met een topsnelheid van 200 km/u en een acceleratietijd van 0-100km/u van 6,4 seconden.
Foto: Xpeng
-
Volgens de WLTP-meetmethode zou je zo’n 576 uit het 86 kWh-accupakket moeten kunnen halen. En dankzij de maximale laadsnelheid van 175 kW zou je binnen 23 minuten van 10 naar 80 procent moeten kunnen opladen.
Foto: Xpeng
-
In het ontwerp heeft Xpeng een aantal kleine details toegevoegd om de binnen- en buitenkant aan elkaar te verbinden. Zo zie je hier, als je goed kijkt, op de voorste lichtbalk een patroon pianotoetsen terug. Volgens Xpeng is dit een verwijzing naar de muziek die je in het interieur kunt afspelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook grappig om te weten is dat Xpeng voor de Europese markt heeft gekozen om het LiDAR-systeem dat het in China voert, achterwege te laten. Dat heeft twee redenen: de eerste is kostenbesparing, omdat het volgens Xpeng niet gebruikt mag worden in de Europese Unie en dus overbodig is.
Daarnaast zit het op een plek waar relatief vaak schade voorkomt, en dus reparaties duurder dan nodig maakt. Waar de LiDar dan zou moeten zitten? In dat zwarte vlak naast de koplampen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een afweging voor de Europese markt: het ronde knopje onder de achterklep. Dat is in dit geval geen parkeersensor, maar een knop die je indrukt om de achterklep te openen.
In China zit deze niet op de auto, omdat ze het daar overbodig vinden, maar wij Europeanen willen graag een knopje. En omdat dit niet boven de lichtbalk verwerkt kon worden, kozen de designers ervoor om hem te verbergen als zijnde een parkeersensor.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Net als bij veel moderne elektrische auto’s, koos ook Xpeng voor een minimalistisch, maar uit hoogwaardige materialen opgetrokken interieur.
Er zijn nagenoeg geen fysieke knoppen te vinden behalve op het stuur en op de deur. Naast een strakke look, zit hier nog een andere reden achter. Volgens Xpeng is het de bedoeling dat de software in de auto niet veroudert. Vanuit dat oogpunt moet je ook in staat zijn om knoppen toe te voegen, te verwijderen of te veranderen. Als je ze fysiek in het interieur plaatst, dan kan dat niet. Vandaar dat alles via de touchscreens moet gebeuren.
Foto: Xpeng
-
Gelukkig zitten er nog wel gewoon knoppen voor het verstellen van de stoelen aan de zijkant van diezelfde stoelen. Dat kan ook via het touchscreen.
Ook met langere personen is rekening gehouden in de Xpeng P7. Hij heeft namelijk standaard een panoramadak. Niet zozeer omdat dat bijdraagt aan het luxueuze gevoel van de auto, maar omdat het een paar extra centimeter hoofdruimte oplevert. Je zit immers wat hoger in elektrische auto’s van dit formaat omdat je op het accupakket zit. Dat is ook de reden dat het panoramadak niet af te dekken is met een paneel, want dat zou de hoofdruimte weer tenietdoen.
Het glazen dak weerkaatst volgens Xpeng meer dan 99 procent van de UV-straling waardoor het toch koel blijft in het interieur als de zon er vol op staat.
Foto: Xpeng
-
Zoals bij behoorlijk wat andere elektrische auto’s is er bij de Xpeng P7 geen rekening gehouden met het feit dat je altijd een laadkabel bij je moet hebben. Ja, er is een los koffertje voor te vinden in de achterbak, maar een losse ruimte waar je hem in kwijt kunt? Nee, dat niet.
Foto: Xpeng
-
Mocht je je in de toekomst ooit afvragen of iemand gekozen heeft voor de Performance-versie van de Xpeng P7? Dan kan je dat zien aan het logo op de achterkant, maar hij is ook te herkennen aan het feit dat alle merklogo’s en -namen op de auto in het zwart zijn uitgevoerd.
De minder krachtige versie moet het doen met de ‘normale’ chrome uitvoering.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En zoals met veel EV’s tegenwoordig, heeft de Xpeng P7 ook wegklappende deurgrepen. Vooral om de aerodynamica te verhogen. Het zou volgens de maker al snel tientallen kilometers extra actieradius opleveren wanneer de snelheid boven de 110 km/u uitkomt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De Xpeng P7 is ook met vleugeldeuren te bestellen. Waarom? Omdat het kan. Die filosofie hebben ze op meerdere punten van de auto doorgevoerd.
Er is bijvoorbeeld ook een ‘boombox’-modus waarmee muziek via de speaker onder de motorkap afgespeeld kan worden. Dezelfde speaker maakt tijdens het rijden het verplichte zoemende geluid om voetgangers en fietsers te waarschuwen van een aankomende elektrische auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De Wing Edition heeft natuurlijk zelf openende en sluitende deuren. Geen gedoe met trekken aan deuren, want net als met de achterklep, druk je hierbij gewoon op een knopje.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat ze over heel veel dingen nadenken bij Xpeng, blijkt wel uit de bekerhouders. Deze zijn met een druk op de knop te verbergen. Niet omdat je er dan je sleutels niet in kunt verliezen, maar omdat je de houders dan beter kunt reinigen.
Het idee is dat je bijvoorbeeld kruimels makkelijker kunt verwijderen als de bodem van de bekerhouder naar je toekomt, in plaats van dat jij moet prutsen om er zelf met de stofzuiger bij te komen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat ook omhoog komt, zijn de speakers van het optionele Dynaudio-systeem. Dat omvat in totaal een output van 800 watt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een ding wat omhoog gaat: de laadklep. Deze vouwt zich elektronisch naar binnen en naar boven. Handig, want zo kan je hem nooit afbreken door er bijvoorbeeld tegenaan te lopen. En ook kan je hem nooit vergeten af te sluiten, want dit doet hij zelf na een paar minuten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar er zijn ook dingen waar men achteraf een oplossing voor moet vinden. De infraroodcamera achter het stuur (dat knopje op de kolom) bleek namelijk niet krachtig genoeg om ook in het donker te volgen of de bestuurder vermoeid raakt. Daarom zitten er in het bovenste gedeelte van het stuur een hele rits infrarood LEDjes verborgen. Die schijnen bij om ervoor te zorgen dat de camera toch goed beeld houdt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Xpeng richt zich met de P7 vooral op de zakelijke (lease)rijder. En we moeten toegeven dat het voor die doelgroep ook uiterst aantrekkelijk pakket is voor de prijs.
Foto: Xpeng