Terwijl het merendeel van de bedrijven door de verslechterde economische
omstandigheden de broekriem moet aanhalen, voorzien de makers van fotoalbums de
komende tijd forse groei binnen. Hun markt is nu al goed voor zo’n 60
miljoen euro per jaar.

Storm
"Alle producten waar mensen een foto op kunnen zetten, lopen storm”, zegt een
woordvoerster van warenhuis HEMA. "Er zijn ook meer en meer mogelijkheden op
dit gebied.”

HEMA laat een deel van zijn producten maken door Albumprinter, in Nederland
marktleider voor het afdrukken van digitale fotoalbums. Dit bedrijf, waarin
entertainmenttycoon Joop van den Ende met zijn investeringsfonds een belang
heeft, zag zijn omzet vorig jaar verdubbelen.

Ook de nummer twee, Webprint, is optimistisch. "Het bestellen van foto’s
blijven mensen doen omdat het een emotioneel product is, het is bijna een
basisbehoefte", zegt de nieuwe directeur Herke Plantenga. "Er zal
ongetwijfeld een effect zijn van de economische omstandigheden, maar wij
verwachten dat de groei voorlopig alleen maar toeneemt.”

VS
Het bedrijf verwacht volgend jaar sterk te groeien op de Amerikaanse markt.
"We zijn een prijsvechter en in deze tijden let men wel op de centen."
Consumenten hebben hier wel geld voor over. Een digitaal samengesteld
fotoalbum kost al snel een paar tientjes.

Meer print
Plantenga ziet het aantal producten waarop foto's kunnen worden afgedrukt
steeds verder uitbreiden. "Behalve het populaire canvasdoek, t-shirts en
bekers heb je tegenwoordig ook wandtegels, stoelen en zelfs tafels die door
de printer worden gehaald."

Ook directeur Martijn Groot van albelli, het consumentenmerk van Albumprinter,
verwacht dat de daling in het consumentenvertrouwen een effect zal hebben op
zijn bedrijf. "Maar we verkopen geen auto's of huizen. De markt is
vergelijkbaar met die van navigatiesystemen. Er zijn nog heel veel mensen
die nog niet bekend zijn met ons product, dus daar is groei te behalen.''

Dag en nacht
Albelli rekent erop in 2008 een 2,5 à 3 keer zo hoge omzet te hebben behaald
dan in het voorgaande jaar. In de laatste weken van vorig jaar draaide de
fabriek dag en nacht door. "In het vierde kwartaal haalden we ongeveer 40
procent van de jaaromzet. Dit komt behalve door het kersteffect ook doordat
mensen in deze periode het fotoboek maken van hun zomervakantie'', aldus
Groot.

Nederland voorloper
In Nederland is volgens de producent van digitale fotoboeken, agenda's en
kalenders inmiddels ongeveer 10 à 15 procent van de huishoudens bekend met
het digitaal samenstellen van fotoboeken. "Dit is het hoogste percentage van
Europa. Bij de nummer twee, Duitsland, ligt dit percentage onder de 10'',
aldus Groot.

Groot denkt dat het succes in Nederland is te danken aan het grote aantal
Nederlanders met een snelle internetverbinding en een digitale camera. "Ook
betalen Nederlanders makkelijk via internet. Dit is mede te danken aan
betaalmethode iDeal, wat bijvoorbeeld in Duitsland niet bestaat.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl