De Amerikaanse producent van schoonmaakmiddelen en drogisterijartikelen Procter & Gamble (P&G) heeft afgelopen kwartaal veel te lijden gehad onder de gevolgen van de dure dollar. Het bedrijf zag de omzet daardoor met 8 procent afnemen tot 18,1 miljard dollar (16,9 miljard euro).

P&G zag de nettowinst met 17 procent dalen tot 2,2 miljard dollar. De Amerikaanse eigenaar van merken als Pampers, Gillette, Always en Oral-B behaalt een relatief groot deel van zijn omzet in het buitenland. Die verkopen leveren momenteel omgerekend in dollars minder op dan een jaar geleden.

Gecorrigeerd voor drukkende wisselkoerseffecten rolde er afgelopen kwartaal wel een klein omzetplusje uit voor P&G. Dat was geheel te danken aan prijsverhogingen. De vraag van consumenten stond in vrijwel alle productcategorieën onder druk

Op het gebied van verzorgingsproducten is P&G een grote rivaal van Unilever. Het Brits-Nederlandse concern presenteerde 16 april juist mooie cijfers dankzij de zwakke euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl